Πρόγραμμα τρισδιάστατης απεικόνισης πινακίδων Γραμμικής Β της Κνωσού αποκαλύπτει πως οι Μινωίτες έστησαν την κυριαρχία τους στα υφάσματα

Σε εξέλιξη βρίσκεται, και θα ολοκληρωθεί σύντομα, το ερευνητικό πρόγραμμα PA-I-TO, το οποίο στοχεύει στη μελέτη των μυκηναϊκών πινακίδων της Κνωσού, μέσω σύγχρονων ψηφιακών τεχνολογιών τρισδιάστατης σάρωσης.

Την ευθύνη του εν λόγω προγράμματος έχει ο καθηγητής του πανεπιστημίου La Sapienze Alessandro Greco και η Δρ Γεωργία Φλούδα, που χθες το βράδυ παρουσίασαν στο Αρχαιολογικό Μουσείο του Ηρακλείου μέρος των αποτελεσμάτων της δουλειάς τους σε διάλεξη με τίτλο «Η κυριαρχία της αισθητικής: η βιοτεχνία και η διαχείριση της υψηλής μόδας στη Μυκηναϊκή Κρήτη».

Πινακίδα γραμμικής β σε τρισδιάστατη εκτύπωση

Ουσιαστικά οι δύο ερευνητές στο πρόγραμμα, που έχει πειραματικό χαρακτήρα, διερευνούν 94 πινακίδες της γραμμικής β από το ανάκτορο της Κνωσού, μέσα στις οποίες υπάρχουν αναφορές στη Φαιστό.

Όταν ολοκληρώσουν το έργο τους θα δώσουν πολύτιμο υλικό στους ερευνητές της γραμμικής β καθώς θα μπορούν διαδικτυακά να δουν αυτές τις τρισδιάστατα επεξεργασμένες πινακίδες στην κάθε τους λεπτομέρεια με το πρόγραμμα να δίνει και δυνατότητα τρισδιάστατης εκτύπωσης τους.

Το υλικό επίσης θα είναι σε θέση να αξιοποιηθεί για εκπαιδευτικούς σκοπούς.

Σήμερα η εκτύπωση σε βιβλία δυστυχώς δεν επιτρέπει την λεπτομερή παρατήρηση των πινακίδων της γραμμικής β πράγμα που με την τεχνολογία 3D διευκολύνεται απίστευτα αφού μπορεί κανείς να μετρήσει έτσι μέχρι και το βάθος του χαράγματος του γραφέα της κάθε πινακίδας αλλά και το αποτύπωμα που άφησε επάνω της ο άνθρωπος που την έφτιαξε.

Κατά τα λοιπά το περιεχόμενο των υπό εξέταση πινακίδων από τους δύο ερευνητές μας δίνει σημαντικά στοιχεία για το μηχανισμό διοίκησης στο ανάκτορο της Κνωσού και ειδικότερα γύρω από τη σημαντική πλουτοπαραγωγική πηγή του που κάλυπτε όλη την αλυσίδα από την εκτροφή προβάτων ως την παραγωγή πολυτελών υφασμάτων.

Όπως είπε ο κ Greco οι διοικητικοί υπάλληλοι της Κνωσού, εκείνα τα χρόνια, κατέγραφαν με απίστευτη λεπτομέρεια και ακρίβεια ότι αφορούσε στα ζώα που είχαν αναλάβει μέσω συμβολαίων, οι βοσκοί να εκτρέφουν με σκοπό την παραγωγή μαλλιού.

Ο ίδιος παρουσίασε πινακίδες γραμμικής β με αναγραφή επάνω, από αριστερά προς τα δεξιά, του ονόματος του βοσκού, του υπαλλήλου που τον κατέγραψε και αναλυτική αναφορά στον αριθμό των ζώων που διέθετε.

Εκτιμάται πως το ανάκτορο της Κνωσού είχε συνεργασία με 1.000 βοσκούς ίσως και 2.000 ετησίως,  γεγονός που επέτρεπε από το μαλλί που έπαιρναν από τα ζώα τους να δημιουργήσουν μια ολόκληρη βιομηχανία παραγωγής υφασμάτων και μόδας.

Μυκηναία

Εννοείται πως σε αυτούς τους βοσκούς επιτρέπονταν συγκεκριμένα νούμερα απώλειας ζώων πάνω από τα οποία όφειλαν να βρουν τρόπο να καλύψουν τις απώλειες που εμφάνιζαν.

Πέρα από τον έλεγχο που έκαναν επί τόπου οι υπάλληλοι της Κνωσού, στα σημεία όπου βοσκούσαν τα πρόβατα, υπήρχε πλήρης έλεγχος και εντός του Ανακτόρου από τη στιγμή που έφθανε το μαλλί και ξεκινούσε η επεξεργασία του μέχρι να φθάσει να γίνει ύφασμα και να εξαχθεί.

Στις πινακίδες καταγράφονται πολλές διαφορετικές ομάδες γυναικών που ασχολούνταν με τα διάφορα στάδια της επεξεργασίας του μαλλιού ως την ύφανση του σε πολυτελή υφάσματα με διαφορετικά ονόματα.

Τα ενδύματα a’ la minoenne μαρτυρούνται σε κείμενα σφηνοειδούς γραφής  από το ανάκτορο του Μάρι στη Μεσοποταμία τον 19 αιώνα π.Χ και στην Αίγυπτο στον τάφο του Rekh-Mire, βεζίρη του φαραώ Τούθμωσι ΙΙΙ, στα τέλη του 15ου αιώνα.
http://www.e-storieskritis.gr/
Ελένη Βασιλάκη