Η Δευτέρα Παρουσία της Καπέλα Σιξτίνα

Η Καπέλα Σιξτίνα (= παρεκκλήσι του Σίξτου) είναι παρεκκλήσι της επίσημης κατοικίας του Πάπα στην πόλη του Βατικανού. Ανεγέρθηκε από τον Πάπα Σίξτο Δ΄ στον οποίο οφείλεται και το όνομα αυτού και εγκαινιάστηκε στις 15 Αυγούστου του 1483.
Η φήμη του παρεκκλησιού βασίζεται στην αρχιτεκτονική του, η οποία ακολουθεί το Ναό της Παλαιάς Διαθήκης, και ιδιαίτερα στο διάκοσμό του. Είναι ζωγραφισμένο εξ ολοκλήρου με τοιχογραφίες μεγάλων αναγεννησιακών καλλιτεχνών, μεταξύ των οποίων του Μποτιτσέλι και του Μιχαήλ Άγγελου, ο οποίος φιλοτέχνησε την θρυλική οροφή του (1508-1512).

Η Καπέλα Σιστίνα είναι ο χώρος όπου τελούνται θρησκευτικές διοικητικές δραστηριότητες, και κυρίως το κονκλάβιο, με απόφαση του οποίου εκλέγεται κάθε φορά ο νέος Πάπας.

Η Δευτέρα Παρουσία
Ο Μιχαήλ Άγγελος Μπουοναρότι (Μικαλάντζελο) υπήρξε αναμφίβολα ένας από τους μεγαλύτερους εικαστικούς καλλιτέχνες όλων των εποχών (γλύπτης, ζωγράφος, αρχιτέκτονας και ποιητής). Ο ιταλός καλλιτέχνης ξεκινά το 1534 να ζωγραφίζει με εντολή του Πάπα Παύλου Γ’ στο δυτικό τοίχο της Capella Sixtina τη «Δευτέρα Παρουσία», 25 χρόνια μετά τη φιλοτέχνηση της οροφής, ενός έργου που ξεκίνησε το 1508 ύστερα από ανάθεση του Πάπα Ιουλίου Β’.
Πρόκειται για μια πολύ μεγάλη νωπογραφία μεγέθους 13,7μ. x 13,2μ.. (Η νωπογραφία είναι τεχνική με βάση την οποία τα χρώματα απλώνονται απευθείας σε νωπή επιφάνεια και διατηρούνται έτσι για μεγάλο χρονικό διάστημα)

ceb4cf80

Η διάσημη νωπογραφία

Το έργο παριστάνει την ημέρα της «μέλλουσας κρίσης». Πρόθεση του Μιχαήλ Αγγέλου ήταν να αναπαραστήσει τη Δευτέρα Παρουσία, όπως ακριβώς θα πρέπει να είναι και βασίστηκε στα κείμενα τού κατά Ματθαίον Ευαγγελίου: ο Χριστός, σ’ αυτή τη δεύτερη παρουσία του, εμφανίζεται οργισμένος και τιμωρός (κι όχι ευσπλαχνικός) στο πάνω και μεσαίο μέρος της τεράστιας νωπογραφίας. Το χέρι του, είναι υψωμένο με οργή και μοιάζει να εξακοντίζει, όπως ο Δίας, τον φοβερό κεραυνό της κατάρας του διαγώνια, από τα αριστερά προς τα δεξιά. Δίπλα στον Χριστό, στο αριστερό μέρος, βρίσκεται η Παρθένος Μαρία. Οι δύο τους περιστοιχίζονται από αγίες, αγίους και μάρτυρες με αγριωπά πρόσωπα και γουρλωμένα μάτια, που πολλοί από αυτούς κρατούν τα όργανα των βασανιστηρίων τους.
Στην άκρη αριστερά όπως βλέπουμε (δεξιά δηλ. του Χριστού και της Παναγίας) βρίσκονται οι αγίες με κυρίαρχη τη μορφή της Εύας. Λίγο μετά, ανάμεσα στους άλλους άγιους και μάρτυρες, ξεχωρίζει όρθιος ο άγιος Ιωάννης ο Βαπτιστής και γονατιστός ο άγιος Λαυρέντιος να κρατά την σχάρα του μαρτυρίου του.
Πιο δεξιά (ακριβώς αριστερά δίπλα στο Χριστό) είναι άλλοι Άγιοι και μάρτυρες. Διακρίνεται ο Άγιος Πέτρος, που προσφέρει στο Χριστό δυο κλειδιά, σύμβολα της εξουσίας του να ελευθερώνει τους ανθρώπους από την αμαρτία, και κάτω ο άγιος Βαρθολομαίος να κρατά το δέρμα του, πάνω στο οποίο ο καλλιτέχνης είχε ζωγραφίσει το ίδιο του το πρόσωπο (τον Άγιο Βαρθολομαίο τον είχαν γδάρει ζωντανό). Τέλος, η γιγάντια μορφή στην άκρη δεξιά είναι ο Σίμωνας ο Κυρηναίος, ο οποίος κουβάλησε τον σταυρό του Χριστού.
Στο επάνω αριστερό μέρος της νωπογραφίας οι άγγελοι υψώνουν το σταυρό, ενώ στο επάνω δεξιό μέρος άλλοι άγγελοι υψώνουν τον κίονα της μαστίγωσης
Κατακόρυφα κάτω από τον Ιησού είναι ο Μιχαήλ Άγγελος που κρατάει το βιβλίο των εκλεκτών.
Στο κάτω μέρος του έργου, οι νεκροί βγαίνουν από τους τάφους τους, ψυχές ανεβαίνουν και κατεβαίνουν, υποκινούμενες από άπτερους αγγέλους και από δαίμονες. Ειδικότερα, κάτω αριστερά διακρίνουμε την «ανάβαση» των ευλογημένων με τη βοήθεια των αγγέλων, ενώ στην άλλη πλευρά, όσοι καταδικάστηκαν, απελπισμένοι και κατατρομαγμένοι, κατακρημνίζονται στην κόλαση.

Αντιδράσεις
«Η Δευτέρα Παρουσία» απέκτησε μεγάλη φήμη και ξεσήκωσε πολύ θόρυβο και αντιδράσεις. Οι γυμνές μορφές του έργου προκάλεσαν συχνά τα δυσμενή σχόλια των αυστηρών κύκλων της εποχής.
Ο Biagio de Cesena, αρχιθαλαμηπόλος του πάπα, ανέφερε ότι είναι «…πράξη μέγιστης ατιμίας να έχουν αποτυπωθεί τόσες πολλές γυμνές μορφές που χωρίς αιδώ επιδεικνύουν τα απόκρυφά τους σε ένα τόσο σεβάσμιο μέρος. Αυτό δεν είναι έργο για παπικό παρεκκλήσι, αλλά για το λουτρό κακόφημου σπιτιού»! Ο Μιχαήλ Άγγελος εκδικήθηκε προσθέτοντας την μορφή του στους κολασμένους (στη γωνία κάτω δεξιά, η μορφή που είναι τυλιγμένη με το φίδι).
Μάλιστα, ο πάπας Παύλος ο Δ’ ανέθεσε στον ζωγράφο Βολτέρα να επέμβει στον πίνακα και να «ντύσει» τις γυμνές μορφές. Ο καλλιτέχνης έμεινε στην ιστορία με το παρατσούκλι ο «βρακωτής».

Και μια περιήγηση στην Καπέλα Σιξτίνα

http://https://www.youtube.com/watch?v=op-JDQYSTLI

https://stergioulas.wordpress.com