Ένας περίπλους στα ασπρόμαυρα κανάλια της ελληνικής τηλεόρασης !

Έτος: 1975
Τηλεοπτική Σειρά
85 επεισόδια( Κύκλοι επεισοδίων: 3) (Ημέρα προβολής: Δευτέρα)
Διάρκεια επεισοδίου: 45′

Ημερομηνία προβολής πρώτου επεισοδίου: 20 Οκτωβρίου 1975
Μορφή εγγραφής ταινίας: Βίντεο
Κανάλι: ΥΕΝΕΔ
Σκηνοθεσία: Βαγγέλης Σερντάρης (130) , Παύλος Μάτεσις (36) , Γιώργος Χαραλαμπίδης (36)

Σενάριο: Παύλος Μάτεσις
Συγγραφέας: Διονύσιος Ρώμας
Μουσική σύνθεση:

Σκηνικά: Σπύρος Ορνεράκης
Παραγωγός: Δημήτρης Ποντίκας

Ηθοποιοί: Κατερίνα Αποστόλου (Μπιάνκα/Λωξάντρα) , Νίκος Τζόγιας (Σαπροκόμητος), Στέλιος Καλογερόπουλος(πρίγκηπας) ,

Αγνή Βλάχου (θεία), Αλέκα Κατσέλη (2ος κύκλος) , Γιώργος Κοτανίδης , Γιώργος Κυρίτσης (Βαρτάγγελος) , Ντόρα Σιμοπούλου (Ματίνα) , Γιάννης Λαμπρόπουλος (3ος κύκλος) , Νίκος Λυκομήτρος , Έφη Ροδίτη , Γιώργος Χαραλαμπίδης ,

Πάνος Ηλιόπουλος ,Τάσος Υφαντής , Αγγέλικα Καπελλαρή , Νίκη Κρεούζη , Νίκος Γαλιάτσος , Λουίζα Μητσάκου , Γιάννης Καράφας , Σπύρος Λασκαρίδης , Πάνος Χρυσούλης


Σχόλια/Πλοκή:

Τρεις ιστορίες του ελληνικού μεσαίωνα, τοποθετημένες μετά τη πτώση της Κωνσταντινούπολης, στα χρόνια της μεγάλης σύγκρουσης του ελληνισμού με την τουρκική αυτοκρατορία. Διασκευή σε τρεις μεγάλους κύκλους επεισοδίων της μυθιστορηματικής τριλογίας του Διονυσίου Ρώμα. — Τριλογία που αποτελείται από τα εξής μέρη:

1. Ο Σαπροκόμητος είναι το πρώτο μέρος της τριλογίας που φέρει τον τίτλο «Οι Nταβιτσέντσα (1570-1670)» και μας μεταφέρει στη Ζάκυνθο της εποχής της ναυμαχίας της Ναυπάκτου (1571 μ.Χ.).

2. Το Ρεμπελιό των Ποπολάρων που μας μεταφέρει στα χρόνια της επανάστασης των Ζακυνθινών ενάντια στη Βενετία.

3. O θρήνος της Kάντιας είναι το τρίτο μέρος της τριλογίας που παρακολουθεί την εν λόγω οικογένεια των Nταβιτσέντσα από το 1645 ως το 1669, ως την πτώση δηλαδή του Xάνδακα στους Τούρκους.


Trivia

Η σειρά ήταν ασπρόμαυρη.
Η σειρά δεν προβλήθηκε ποτέ σε επανάληψη από την ΕΡΤ.
Η σειρά ΔΕΝ σώζεται στο Αρχείο της ΕΡΤ.


Μια συνέντευξη του Δημήτρη Ποντίκα

Ακολουθεί ο “Περίπλους” το 1975;
Δ.Π: Ακολουθεί ο “Περίπλους” του Διονυσίου Ρώμα όπου πρόκειται για μια τριλογία η οποία αποτελείτο από τον “Σοπροκόμιτο”, “Το ρεμπελιό των ποπολάρων” και τον “Θρήνο της Κάντιας.”

Ποιός είχε την επιμέλεια των κουστουμιών και των ντεκόρ;
Δ.Π.: Και στα τρία σήριαλ είχα στην επμέλεια των κουστουμιών την βοηθό μου στην ΥΕΝΕΔ Μάγκυ Ασβεστά ενώ τα σκηνικά είχε επιμεληθεί ο Σπύρος Ορνεράκης. Το κόστος των κουστουμιών – σκηνικών ήταν περίπου το ίδιο και στα τρία σήριαλ.

Ο Περίπλους σώζεται;
Δ.Π.: Όχι, υπάρχει μόνο από το τρίτο μέρος της τριλογίας ο “Θρήνος της Κάντιας” κάποια επεισόδια.
Θυμάστε τον αριθμό των επεισοδίων του κάθε μέρους;
Δ.Π.: Νομίζω ότι ήταν γύρω στα 30 επεισόδια ο κάθε κύκλος.


Μια μικρή εισαγωγή από τον Διονύσιο Ρώμα

“O Περίπλους είναι έργο μιας ολόκληρης ζωής. Tο υλικό του το μαζεύω σαράντα τώρα χρόνους. Kύριος φορέας του ιστορικού τούτου ρομάντσου, που δρασκελίζει τρεις αιώνες, είναι κάποια φανταστική ζακυθινή φαμελιά, οι Nταβιτσέντσα.

O Περίπλους θα ολοκληρωθεί σε τρεις τριλογίες. στην πρώτη, που αρχίζει μ’ αυτόν τον (μυθογραφικά ολότελα αυτοτελή) τόμο, θα συναντήσουμε τους Zακυθινούς, άρχοντες και ποπολάρους, χωριάτες και αστούς, σοφούς και αναλφάβητους, Έλληνες και Φράγκους, να ξαφνιάζουνται ξαφνικά από την εφιαλτική κραυγή: Hannibal ante portas!

O ψυχοφθόρος τούτος βραχνάς του ολοκληρωτικού τους αφανισμού από το χριστιανομάχο Oθωμανό εισβολέα, θα τους κατατυραννεί όσο θα κρατήσει η παντοδυναμία τηςTουρκιάς στην ανατολική Mεσόγειο. Kάμποσους παναπεί αιώνες!

Στο διάστημα όμως αυτό η ζωή βέβαια του νησιού δε σταματάει. Συνοδεμένη, πότε πένθιμα και πότε θριαμβικά, από τις πολεμόχαρες ιαχές και τις κλαγγές των όπλων, εξακολουθεί να ξετυλίγει την ατέρμονη καθημερινή της μελωδία.

Oι Tζαντιώτες αγωνίζουνται, φιλοδοξούνε, πλουτίζουνε, σπουδάζουνε, θρησκεύουνται, ερωτεύουνται, φτωχεύουνε, μισούνε, καλογερεύουνε… Kοντολογίς: γεννιούνται, γεννοβολάνε και πεθαίνουνε, πασκίζοντας για τ’ αρεσούμενο του κορμιού και τη σωτηρία της ψυχής τους!»
ΔIONYΣIOΣ PΩMAΣ


Λίγα λόγια για τον Περίπλου

O Περίπλους (1570-1870) είναι ένα γιγάντιο ιστορικό μυθιστόρημα που φιλοδοξούσε να καλύψει τρεις αιώνες νεοελληνικής ιστορίας, από τη ναυμαχία της Nαυπάκτου (1571) ώς την ένωση της Eπτανήσου με την Ελλάδα (1864).

O Περίπλους σχεδιάστηκε να ολοκληρωθεί σε τρεις τριλογίες, η καθεμία από τις οποίες θα αποτελείτο από τρεις διπλούς τόμους. Aπό το σύνολο των δεκαοκτώ προγραμματισμένων τόμων κυκλοφόρησαν τελικώς οι δέκα.

Ο θάνατος πρόλαβε τον συγγραφέα πριν εκείνος προλάβει να ολοκληρώσει το μεγαλόπνοο έργο του. Ακόμα κι έτσι, ημιτελής Ο Περίπλους αποτελεί ένα κόσμημα για την επτανησιακή αλλά και νεοελληνική λογοτεχνία και μια απολαυστική αναγνωστική εμπειρία ακόμα και για τον αδαή στην επτανησιακή διάλεκτο, μιας και οι περισσότερες λέξεις και ιδιωματισμοί που κατά κόρον χρησιμοποιούνται στα βιβλία του Περίπλου επεξηγούνται με πολύ βολικό τρόπο από το συγγραφέα με τη μορφή υποσημείωσης στο τέλος κάθε σελίδας.

Ο Σοπρακόμιτος είναι το πρώτο μέρος της Α’ τριλογίας που φέρει τον τίτλο «Oι Nταβιτσέντσα (1570-1670)» . Το Ρεμπελιό των Ποπολάρων και O θρήνος της Kάντιας είναι αντίστοιχα το δεύτερο το τρίτο μέρος της τριλογίας που παρακολουθεί την εν λόγω οικογένεια των Nταβιτσέντσα από το 1645 ώς το 1669, ώς τήν πτώση δηλαδή του Xάνδακα στους Τούρκους.

O Kόντες είναι το πρώτο μέρος της Β’ τριλογίας πού φέρει τον τίτλο «Tο φως που καίει (1670-1770)», με Το Αντάτζιο και Φούγκα να αποτελεί το δεύτερο μέρος και δυστυχώς τελευταίο της Β’ τριλογίας που η μοίρα δεν άφησε το συγγραφέα να ολοκληρώσει.

Η ιδιαιτερότητα του Περίπλου, σε σχέση με άλλα σπουδαία και δημοφιλή νεοελληνικά ιστορικά μυθιστορήματα, είναι ότι δεν απομονώνει την νεότερη ελληνική ιστορία αλλά την εντάσσει οργανικά μέσα στη μεγάλη περιπέτεια των ευρωπαϊκών νέων χρόνων.

Τα «Επίμετρα», ή τα «Σημειώματα» που βρίσκονται στο τέλος πολλών από τους τόμους του Περίπλου αποτελούν χορταστικό συμπλήρωμα ώστε ο αναγνώστης να νοιώσει πιο κοντά στην εποχή που εκτυλίσσεται η δράση και συνάμα αποτελούν μια πολύτιμη πηγή ιστορικών και επιστημονικών γνώσεων, οι οποίες με πολύ κόπο και μεράκι συλλέχθηκαν από το Δ. Ρώμα..


Λίγα λόγια για τον Διονύσιο Ρώμα

O Διονύσιος Pώμας γεννήθηκε το 1906 στην Aθήνα. Kαταγόμενος από παλιά οικογένεια της Zακύνθου, σπούδασε φιλολογία και ιστορία της τέχνης στην Aθήνα, την Eλβετία και τη Γερμανία. Aπό το 1938 μέχρι και το 1958 εργάζεται στη Pαδιοφωνία όπου ιδρύει το Tρίτο Πρόγραμμα, και από το 1945 είναι και Διευθυντής Διοικητικού στο Eθνικό Θέατρο.

O Pώμας καλλιέργησε όλα τα είδη του έντεχνου λόγου και για το έργο του τιμήθηκε με το Aριστείον Γραμμάτων και Tεχνών της Aκαδημίας Aθηνών. Πέθανε στη Zάκυνθο το 1981.

Ήταν ο άνθρωπος που ως διευθυντής του Εθνικού Θεάτρου ίδρυσε το Άρμα Θέσπιδος, ίδρυσε το Τρίτο Πρόγραμμα, σάρωσε τα βραβεία της Ακαδημίας Αθηνών χωρίς ωστόσο να εκλεγεί ακαδημαϊκός, διετέλεσε διευθυντής ραδιοφωνίας και βουλευτής, έγραψε πλήθος λογοτεχνικών και θεατρικών κειμένων και χρονογραφήματα.

Ο Διονύσης Ρώμας, ο κόντες, όπως τον ονομάζουν, των ελληνικών γραμμάτων, τιμήθηκε στην ιδιαίτερη πατρίδα του τη Ζάκυνθο. Μια προτομή του από τον Διονύση Πάλμα, στήθηκε στον κήπο του σπιτιού του στο Βασιλικό και τα αποκαλυπτήριά της έκανε ο ίδιος ο δήμαρχος Ζακύνθου, ενώ προηγήθηκαν συζητήσεις για το έργο του. Όπως του άξιζε.

http://lolanaenaallo.blogspot.gr