Κινδυνεύει να χάσει και το λιμάνι της Θεσσαλονίκης ο Σαββίδης;

Σε «κακό φεγγάρι» φαίνεται να βρίσκεται η επιχειρηματική δραστηριότητα του Ιβάν Σαββίδη στην ελληνική επικράτεια αφού το φιάσκο της δημοπρασίας του ΔΟΛ, όπου ο επιχειρηματίας έκανε προσφορά μικρότερη από την αποτιμούμενη εκτίμηση του συγκροτήματος και εν τέλει έχασε από τον Βαγγέλη Μαρινάκη , δεν ήταν το μοναδικό κακό νέο.

Όπως φαίνεται μεγάλο πρόβλημα έχει και η επένδυσή του στον Οργανισμό Λιμένα Θεσσαλονίκης τον οποίο πριν λίγο καιρό η τριπλή κοινοπραξία του είχε κερδίσει σε έναν διαγωνισμό που οι λεπτομέρειές του είχαν πολύ μεγάλο ενδιαφέρον.

Νέα προσφορά από την «Dubai Ports World» που ήρθε δεύτερη στον διαγωνισμό 

Ας πάρουμε όμως τα πράγματυα από την αρχή. Η μεταβίβαση του 67% του ΟΛΘ μετά από έναν κρίσιμο διαγωνισμό, με διπλή προσφορά, κατέληξε στην κοινοπραξία Σαββίδη μαζί με μια γερμανική και μια γαλλική εταιρεία. Όλοι μιλούσαν ότι πρόκειται για μια μεγάλη επένδυση την οποία ο Ιβάν Σαββίδης την ήθελε πάρα πολύ διότι είχε πολύ μεγάλη αποδοτικότητα και γενικότερα με την εκμετάλλευση του λιμανιού θα έρχονταν τα πολλά λεφτά.

Πριν λίγες μέρες όμως το ΤΑΙΠΕΔ έδωσε προθεσμία στην εταιρεία που ήρθε δεύτερη στον διαγωνισμό («Dubai Ports World») να καταθέσει εκ νέου φάκελο ως reserved bidder.

Γιατί το έκανε αυτό; Μήπως υπάρχει πρόβλημα με την κοινοπραξία Σαββίδη;

Το ΤΑΙΠΕΔ έκανε δεκτό το αίτημα κι έδωσε παράταση έως τις 15 Ιουνίου παρόλο που θα πρέπει να τονιστεί ότι άμα τη λήξει του διαγωνισμού η εταιρεία από το Ντουμπάι δεν ενδιαφέρθηκε περαιτέρω για τον διαγωνισμό παρά μόνο πριν λίγες ημέρες…

Τι έμαθε και την έκανε να αλλάξει στάση;

Η διαδικασία έχει ως εξής: ένας μεγάλος όγκος δικαιολογητικών θα κατευθυνθεί στο Ελεγκτικό Συνέδριο όπου θα γίνει προσυμβατικός έλεγχος και ακολούθως θα γίνει η μεταβίβαση του 67% των μετοχών στην πλειοδότρια εταιρεία.

Προβληματισμοί

Υπάρχουν συγκεκριμένοι λόγοι που το Ελεγκτικό Συνέδριο ενδέχεται να κρίνει ότι η κοινοπραξία δεν θεωρείται σε επίπεδο τεχνογνωσίας ικανή να αναλάβει το έργο.
Με το σκεπτικό ότι η γαλλική μόνο εταιρεία Terminal Links έχει φέρει ξανά εις πέρας τέτοια έργα ενώ η γερμανική Deutsche Invest Equity Partners GmbH και η εταιρεία του Ιβάν είναι απλές εταιρείες επενδύσεων χωρίς σχετικό με τα λιμάνια παρελθόν.

  • Δεύτερον: Οι Κινέζοι και η Επιτροπή Ανταγωνισμού.

Η γαλλική εταιρεία έχει στο μετοχικό της σχήμα κατά 49% την China Merchants η οποία είναι εταιρεία του κινεζικού Δημοσίου. Ωστόσο και η Cosco που έχει τον ΟΛΠ ανήκει στο κινεζικό δημόσιο κάτι που συνιστά ζήτημα μονοπωλίου και μπορεί να καταγγελθεί στην Επιτροπή Ανταγωνισμού.

  • Τρίτον: Η ιλιγγιώδης εκτίναξη της δεύτερης προσφοράς.

Δημιουργείται θέμα με τη διαδικασία του διαγωνισμού καθώς στον πρώτο διαγωνισμό η εταιρεία φιλιππινέζικων συμφερόντων ICTSI πρόσφερε 135 εκατ. ευρώ και τρίτη η Κοινοπραξία του Ιβάν με προσφορά 130 εκατ. ευρώ, ποσά χαμηλότερα από την αποτιμούμενη εκτίμηση για το λιμάνι που υπολογιζόταν στα 160 εκατ. ευρώ.

Στον δεύτερο διαγωνισμό που επιτρέπονταν οι βελτιωμένες προσφορές η εταιρεία από το Ντουμπάι αύξησε την προσφορά της από 201 σε 205 εκατ. ευρώ ενώ η κοινοπραξία του Ιβάν κατά 100 εκατ. ευρώ σε 232 εκατ. ευρώ γεγονός που κινεί υποψίες για την όλη διαδικασία παρ’ όλο που απαγορεύεται η γνωστοποίηση των προσφορών στην πρώτη φάση του διαγωνισμού.

Το Ελεγκτικό Συνέδριο έχει αδειάσει την κυβέρνηση άλλη μία φορά με τις τηλεοπτικές άδειες.

Και ο, μέχρι πρότινος, εκλεκτός της Ελληνοπόντιος επιχειρηματίας, ίσως βρεθεί προ ακόμα μιας έκπληξης η οποία θα είναι και η… φαρμακερή καθώς εάν χαθεί ο ΟΛΘ, η πιο μεγάλη του επένδυση, αλλάζουν συνολικά τα επιχειρηματικά του πλάνα.

Με πληροφορίες από την Axianews