ΚΡΗΤΗ

Αεροδρόμιο Καστελίου: Μια «ανάσα» πριν από τις μπουλντόζες

Όλες οι οδικές προσβάσεις που θα χρηματοδοτηθούν με αφορμή το αεροδρόμιο

Στην τελευταία στροφή για να πιάσουν δουλειά προσεχώς οι μπουλντόζες μπαίνει το έργο κατασκευής του νέου διεθνούς αεροδρομίου Καστελίου!

Μετά από δύο και κάτι μήνες εξονυχιστικού ελέγχου, το Ελεγκτικό Συνέδριο άναψε το «πράσινο φως» για τη σύμβαση παραχώρησης μεταξύ του ελληνικού Δημοσίου και της αναδόχου κοινοπραξίας Ariadne Airport Group (αποτελούμενη από τις ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και την ινδική GMR Airports Limited), κάτι που σημαίνει πως απομένει πλέον το τελικό βήμα, που είναι η έγκριση της σύμβασης παραχώρησης από το ελληνικό Κοινοβούλιο, ώστε η ανάδοχος ελληνο-ινδική κοινοπραξία να βάλει μπρος τις εργασίες κατασκευής του νέου αερολιμένα.

Μετά την υπογραφή από τον υπουργό Υποδομών Χρήστο Σπίρτζη της απόφασης, για την ανακήρυξη της κοινοπραξίας ΤΕΡΝΑ-GMR ως οριστικού αναδόχου, η σύμβαση παραχώρησης για το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι πήρε στα τέλη Σεπτεμβρίου τον δρόμο για το Ελεγκτικό Συνέδριο.

Το Ελεγκτικό Συνέδριο έκανε «φύλλο και φτερό» τους τόμους με τη σύμβαση, την οποία (και αυτό ασφαλώς είναι μια λεπτομέρεια που έχει τη σημασία της) σύμφωνα με πληροφορίες ενέκρινε χωρίς ιδιαίτερες παρατηρήσεις.

Την κομβική εξέλιξη είχαν προαναγγείλει ουσιαστικά τις προάλλες, εδώ από την Κρήτη, ο γ.γ. του υπουργείου Υποδομών Γιώργος Δέδες και ο διευθυντής Συγκοινωνιακών Έργων του υπουργείου Γιάννης Καρνέσης.

«Έχουμε την έγκριση από το Ελεγκτικό Συνέδριο της σύμβασης για το αεροδρόμιο Καστελίου. Αναμένουμε από μέρα σε μέρα την καθαρογραφή της απόφασης, ώστε να ακολουθήσουν η διαδικασία της κύρωσης της σύμβασης από τη Βουλή των Ελλήνων και η άμεση έναρξη των εργασιών», τόνισε ο γ.γ. Υποδομών, στο πλαίσιο της επίσκεψης-αυτοψίας του στο εργοτάξιο του κάθετου άξονα Ηρακλείου-Μεσαράς, και σημείωσε ακόμα: «Ο υπουργός Χρήστος Σπίρτζης και εγώ υπογράψαμε την παρακατάθεση των πρώτων χρημάτων για τις απαλλοτριώσεις. Σήμερα-αύριο κατατίθενται στο Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων 10 εκατομμύρια ευρώ, για τους πρώτους δικαιούχους των απαλλοτριώσεων των εκτάσεών τους στο αεροδρόμιο του Καστελίου, κάτι που είναι η απόλυτη εγγύηση για την υλοποίηση του έργου»

Η ενημέρωση του γ.γ. Υποδομών αποδείχτηκε απόλυτα σωστή. Το Ελεγκτικό Συνέδριο, σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες, πράγματι ενέκρινε τη σύμβαση παραχώρησης, η οποία οδεύει ολοταχώς πλέον προς κύρωση από τη Βουλή των Ελλήνων.

Το τελευταίο αυτό διαδικαστικό βήμα, η κύρωση δηλαδή της σύμβασης παραχώρησης από τη Βουλή, αναμένεται να γίνει το προσεχές διάστημα, πολύ πιθανόν πριν αποχαιρετήσουμε το 2018. Σε κάθε περίπτωση, θεωρείται πλέον δεδομένο ότι η ανάδοχος κοινοπραξία θα μπορεί να στήσει το εργοτάξιο ακόμα και μέσα στον Ιανουάριο.

Βάσει της συμφωνίας παραχώρησης, η κατασκευαστική περίοδος του έργου έχει οριστεί στα 5 χρόνια.

Αυτό σημαίνει πρακτικά ότι στις αρχές του 2024 το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι – μαζί βεβαίως με τα συνοδά οδικά και άλλα έργα – θα πρέπει να είναι έτοιμο να ανοίξει τις πύλες του. Στο υπουργείο Υποδομών, πάντως, θεωρούν πως το νέο αεροδρόμιο ενδέχεται να ετοιμαστεί νωρίτερα από ό,τι προβλέπει το σχετικό χρονοδιάγραμμα, για έναν απλούστατο λόγο: γιατί η ανάδοχος κοινοπραξία θα έχει κάθε λόγο να βιάζεται να τελειώσει το έργο και να θέσει σε λειτουργία το νέο αεροδρόμιο, του οποίου θα έχει την εκμετάλλευση μαζί με το ελληνικό Δημόσιο.

Το προφίλ του αεροδρομίου

Το νέο διεθνές αεροδρόμιο στο Καστέλι, που θα αντικαταστήσει το σημερινό αεροδρόμιο «Ν. Καζαντζάκης», θα είναι μια σύγχρονη υποδομή που θα ακολουθεί τα υψηλότερα κατασκευαστικά standards.

Το κτήριο, συνολικής επιφάνειας 71.818 τ.μ., θα είναι βιοκλιματικό και αρχιτεκτονικά θα «δένει» με το ύφος της περιοχής, ενώ θα επιδιωχθεί να πάρει και την πιστοποίηση κατά LEED. Κατά τη διάρκεια της κατασκευής και λειτουργίας προβλέπεται η δημιουργία κατ’ ελάχιστον 1.000 άμεσων θέσεων εργασίας και 500 έμμεσων, με τα νούμερα να εκτιμάται ότι θα αλλάξουν προς τα πάνω.

Το αεροδρόμιο θα περιλαμβάνει έναν διάδρομο κατηγορίας Ε, μήκους 3.200 μέτρων, έναν τροχόδρομο παράλληλο με τον διάδρομο κατηγορίας Ε, πλάτους 23 μέτρων, με πρόβλεψη για μελλοντική κατασκευή και δεύτερου τροχόδρομου, τρεις κατ’ ελάχιστο συνδετήριους τροχόδρομους υψηλής ταχύτητας, και δύο κατ’ ελάχιστον συνδετήριους τροχόδρομους μεταξύ του αεροδρομίου και του στρατιωτικού αεροδρομίου.

Κατασκευή οδικών προσβάσεων στο νέο αεροδρόμιο

Στο αντικείμενο της σύμβασης παραχώρησης περιλαμβάνονται και η μελέτη, η κατασκευή και η χρηματοδότηση των οδικών προσβάσεων σύνδεσης του νέου αεροδρομίου Καστελίου με τον Βόρειο και Νότιο Οδικό Άξονα της Κρήτης. Πρόκειται για τον νέο κλειστό αυτοκινητόδρομο, μήκους 18 χιλιομέτρων περίπου, για τη σύνδεση του νέου αεροδρομίου Καστελίου με τον Βόρειο Οδικό άξονα της Κρήτης στην περιοχή της Χερσονήσου.

Για τη σύνδεση με τον Νότιο Οδικό Άξονα της Κρήτης προβλέπεται η μελέτη-κατασκευή της οδικής σύνδεσης (μήκους 6 χλμ. περίπου, διατομής μιας λωρίδας ανά κατεύθυνση με λωρίδα πολλαπλών χρήσεων χωρίς διαχωρισμένο οδόστρωμα) από το αεροδρόμιο μέχρι τον άξονα Ηρακλείου-Αρκαλοχωρίου-Βιάννου.

neakriti.gr