ΚΡΗΤΗΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΑ

Από που  κρατάει τελικά ο τρόπος ψησίματος του αντικριστού οφτού;

Μπορεί να ξέσπασε διαμάχη μετά την πρόταση να ονομαστεί…το αντικριστό ως “ανωγειανό οφτό”και να τα …μαζεύουν τώρα οι εμπνευστές της ιδέας αλλά φαίνεται πως αυτή η μεθοδολογία χάνεται μέσα στους αιώνες… Άλλωστε οι βοσκοί στις Μαδάρες και τον Ψηλορείτη χρησιμοποιούσαν σχεδόν αποκλειστικά αυτή την μέθοδο για να ψήσουν το κρέας τους.

Αλλά όπως προκύπτει από διάφορες πηγές πρόκειται για ένα τρόπο ψησίματος που δεν υπάρχει μόνο στην Κρήτη, αλλά και τη Λατινική Αμερική, κυρίως την Αργεντινή,αλλά και την Ινδία και την Αφρική, ακόμη και στη μακρινή Παταγονία!

Αλλά τελικά πόσο παλιός είναι αυτός ο τρόπος ψησίματος; Τόσο όσο τα ομηρικά έπη!

Ναι, ένας από τις αρχαιότερους τρόπους μαγειρέματος είναι το οφτό κρέας, που τα τελευταία χρόνια έχει αποκτήσει την ονομασία «αντικριστό».   Την παλαιότητα της μεθόδου αποδεικνύει μία αναφορά του Όμηρου στην Ιλιάδα, στη Ραψωδία I,

Διαβάστε τους στίχους σε μετάφραση Γ. Ψυχουντάκη:

Του συντρόφου του ό Πάτροκλος κείνα πού του ‘πε πιάνει.

Κι αυτός κρεατοκούτσουρο μεγάλο τότες βάνει

έκειά στη φέξη της φωθιάς, αίγας κι αρνιού την πλάτη

τιάνω ‘θεκε, και γουρουνιού της πλάτης το κομμάτι,

π’ ατιό το πάχος γυάλιζε, και πιάνει τα κι αρχίζει,

και βαστά ντου Αύτομέδοντας και τα χοντρομελίζει,

κατόπι σε μικρότερα κομμάτια διαμελά τα,

κι ωσάν τ’ άπομορφόκοψε, στις σούβλες και περνά τα.

Κι ό Πάτροκλος ό θεϊκός φωθιά μεγάλην άφτει

κ/ ως ή φωθιά κατάκατσεν, ή φλόγα κι ασκοντάφτει,

κι αποκαταφλογόσβησε, τότες κι εκείνος παίρνει,

έστρωσε την καρβουνοσιά, τις σούβλες του και σέρνει

τιάνω σια διχαλόξυλα, κι ανασηκώνοντας τις

απ’ τα διχάλια, μ’ άγιον άλάτσι πασπαλά τις.

Σάν τα ‘ψησε και τ’ άτιλωσε στην τάβλα και τα σιάζει,

σ’ ώρια πανέρια το ψωμίκι ό Πάτροκλος μοιράζει… “


Και ο Ιδομενέας;

Αλλά οι εοαϊόντες και βιαστικοί μπορεί να ισχυριστούν ότι… να που υπάρχει κι άλλη εκδοχή! Δηλαδή θέτουν ένα θεμελιώδες ερώτημα…μήπως στους τρωικούς πολέμους ο Πάτροκλος έμαθε το…οφτό από τους κρητικούς; Αφού εκεί πήγε ο βασιλιάς της Κρήτης Ιδομενέας!

Ποιός ήταν ο Ιδομενέας; Στην Ελληνική μυθολογία, ο Ιδομενέας (< Ἴδα + μένος (σφρίγος, οργή, δύναμη) «η δύναμη της Ίδας») ήταν βασιλιάς της Κρήτης, γιος του Δευκαλίωνα και εγγονός του Μίνωα. Συμμετείχε και διακρίθηκε για την αντρειοσύνη του στον Πόλεμο της Τροίας.
Το όνομα Ιδομενεύς είναι σύνθετο από την ονομασία του ιερού βουνού της Κρήτης, την πολυτραγουδισμένη Ίδη και το ρήμα μένω. Το όνομά του απαντάται σήμερα στην Κρήτη σαν βαφτιστικό πολλών ανθρώπων και σαν όνομα δρόμων και πλατειών. Συχνά έχει γίνει εμπνευστική πηγή πολλών συγγραφέων Κρητικών αλλά και μη Κρητικών.

Σύμφωνα με τον Όμηρο, ο Ιδομενέας επέστρεψε στην Κρήτη σώος, χωρίς περιπέτειες στο δρόμο του. Από το Βιργίλιο (Βιργίλιος III, 400), ωστόσο, μας παραδίδεται μια άλλη ιστορία. Επιστρέφοντας από τον πόλεμο, το πλοίο του έπεσε σε θύελλα. Ο Ιδομενέας τότε ορκίστηκε στο θεό Ποσειδώνα ότι αν έφτανε ζωντανός στην πατρίδα, θα θυσίαζε στο θεό όποιο ζωντανό ον αντίκρυζε πρώτο. Όταν γύρισε όμως, ο πρώτος που αντίκρυσε ήταν ο γιος του. Αρνούμενος να τον θυσιάσει, προκάλεσε την οργή των θεών, που έστειλαν λοιμό στη χώρα κι έτσι οι κάτοικοι αποφάσισαν να τον εξορίσουν.

Ο Ιδομενέας ως μορφή της Ομήρου Ιλιάδος

Ο  Όμηρος, που τον επαινεί συχνά, τον ονομάζει «δουρικλυτόν» (=ξακουστό στο δόρυ). Ο  Ιδομενέας μαζί με τον Μηριόνη, μετείχαν με 80 πλοία στην εκστρατεία των Ελλήνων κατά της Τροίας. Μετά τη λήξη του πολέμου, σύμφωνα με άλλη παράδοση, ο Ιδομενέας, αντιμετωπίζοντας φοβερή τρικυμία, ορκίστηκε στους Θεούς ότι θα θυσιάσει τον πρώτον άνθρωπο που θα συναντήσει, αν με το καλό φθάσει στην Κρήτη. Δυστυχώς, ο πρώτος που συνάντησε ήταν ο γιος του και, πιστός στον όρκο του, τον θυσίασε. Ἀλλ’ επειδή στην Κρήτη έπεσε λοιμός, οι Κρήτες θεώρησαν σαν αιτία του κακού τον βασιλιά τους και τον έδιωξαν από το νησί τους. Ο  Ιδομενέας αρχικά κατέφυγε στην Καλαβρία και έπειτα στον Κολοφώνα, όπου και πέθανε. Θάφτηκε στο όρος Κέρκαφος. Πάντως οι Κρήτες έδειχναν τον τάφο του στην Κνωσό και του απένειμαν τιμές ήρωα.

cretalive.gr