ΚΡΗΤΗ

Αυξάνεται το ποσοστό των Ινδών για το αεροδρόμιο στο Καστέλι

Πότε αναμένεται να είναι έτοιμο το νέο διεθνές αεροδρόμιο;

Και με τη «βούλα» αυξάνεται πλέον το ποσοστό συμμετοχής των Ινδών στο κοινοπρακτικό σχήμα που έχει πάρει το μεγάλο έργο κατασκευής του νέου διεθνούς αεροδρομίου στο Καστέλι.

Ο ινδικός όμιλος είχε μπει αρχικά με ποσοστό συμμετοχής 10% στο κοινοπρακτικό σχήμα, στο οποίο ο ελληνικός κατασκευαστικός όμιλος της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ είχε ποσοστό 90%.

Τώρα η ΤΕΡΝΑ μεταβιβάζει το 30% των μετοχών προς την GMR, κάτι που σημαίνει πως η αναλογία των δύο συμπαικτών-επενδυτών διαμορφώνεται στο 60% για την ελληνική εταιρεία και σε ποσοστό 40% για τον ινδικό όμιλο.

Βεβαίως αυτό αφορά στο δικό τους εσωτερικό μερίδιο συμμετοχής, στο μερίδιο δηλαδή της παραχωρησιούχου αναδόχου κοινοπραξίας στην εταιρεία «Διεθνής Αερολιμένας Ηρακλείου Κρήτης Α.Ε.». Θυμίζουμε ότι η κοινοπραξία ΤΕΡΝΑ και GMR θα έχει τελικά το 54,1% της εταιρείας, αφού το υπόλοιπο 45,9% θα εκχωρηθεί, με βάση τη σύμβαση παραχώρησης που έχει υπογραφεί και κυρωθεί ήδη από το Κοινοβούλιο, στο ελληνικό Δημόσιο.

Η εξέλιξη με την αύξηση του μετοχικού μεριδίου της GMR ήταν πάντως αναμενόμενη και είχε προαναγγελθεί από την ινδική αντιπροσωπία κατά την υπογραφή, στα τέλη Φεβρουαρίου, της σύμβασης παραχώρησης του έργου στο δημοτικό κατάστημα Καστελίου.

Αναλυτικότερα, όπως γράφει το newmoney.gr, τη μεταβίβαση του 30% των μετοχών της εταιρείας παραχώρησης του αεροδρομίου στο Καστέλι από την ΤΕΡΝΑ στην ινδική GMR, στο πλαίσιο των συμβατικών υποχρεώσεων, ενέκρινε ο υπουργός Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης, διαμορφώνοντας τη συμμετοχή των ιδιωτών στο έργο σε ποσοστά 60%-40%.

Σε δεύτερο στάδιο, όπως προβλέπει η σύμβαση, οι δύο μέτοχοι της εταιρείας “Διεθνής Αερολιμένας Ηρακλείου Κρήτης Α.Ε.” θα εκχωρήσουν ποσοστό 45,9% στο ελληνικό Δημόσιο και η συμμετοχή θα διαμορφωθεί για τη μεν ΤΕΡΝΑ περίπου στο 33%, για τη δε GMR περίπου στο 21%. Ο υπουργός Υποδομών έχει δηλώσει ότι υπάρχει απαγόρευση μεταβίβασης των μετοχών του Δημοσίου κάτω από το 35%.

Στον τομέα της κατασκευής, το 100% του έργου θα εκτελεστεί από την ΤΕΡΝΑ.

Η σύμβαση για το νέο κρητικό αεροδρόμιο κυρώθηκε από τη Βουλή τον περασμένο Μάιο. Θα είναι 35ετούς διάρκειας, με δυνατότητα επέκτασης επιπλέον 10 ετών, αποτελώντας ένα από τα μεγαλύτερα έργα υποδομής της χώρας, με μεγάλα οφέλη για την τοπική κοινωνία.

Η συμμετοχή του Δημοσίου θα καλυφθεί με δάνειο ύψους 180 εκατ. ευρώ από την ΕΤΕπ, για το οποίο η τράπεζα έχει ζητήσει πρόσθετες διευκρινίσεις, μεταξύ των οποίων είναι και η τύχη του υφιστάμενου αεροδρομίου «Νίκος Καζαντζάκης».

Η κατασκευή του αεροδρομίου αναμένεται να ξεκινήσει το 2020, καθώς οι επόμενοι μήνες θα είναι μήνες μελετών, πρόδρομων εργασιών και απαλλοτριώσεων. Οι απαλλοτριώσεις και η Αρχαιολογία είναι δύο από τα μεγαλύτερα μέτωπα που θα κληθεί να κλείσει η κοινοπραξία τους επόμενους μήνες, ώστε να προχωρήσει στην κατασκευή του έργου δίχως καθυστερήσεις.

Σήμερα, για το έργο είναι σε εκκρεμότητα η τροποποίηση των περιβαλλοντικών έργων, που αναμένεται να εγκριθεί μέσα στο καλοκαίρι, καθώς και η έγκριση της Γενικής Διεύθυνσης Ανταγωνισμού (DG Comp) περί κρατικών ενισχύσεων.

Τα χρονοδιαγράμματα: Έτοιμο σε μία πενταετία το αεροδρόμιο

Στη σύμβαση παραχώρησης του έργου κατασκευής του νέου διεθνούς αεροδρομίου στο Καστέλι και των συνοδών έργων προβλέπεται ότι το έργο στο σύνολό του θα πρέπει να ολοκληρωθεί μέσα σε 60 μήνες, δηλαδή σε μία 5ετία.

Με βάση τα επίσημα χρονοδιάγραμμα, ως τον Σεπτέμβριο θα πρέπει να έχουν προσδιοριστεί οι θέσεις προσωρινών κατασκευών, να ενημερωθούν όλοι οι συναρμόδιοι και να υποβληθεί χρονοδιάγραμμα για τις μελέτες και τις κατασκευές.

Ως τον Ιανουάριο του 2020 θα πρέπει να έχει υποβληθεί το χρονοδιάγραμμα αεροναυτιλίας, ενώ ως τον Μάιο του 2021 θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί η λειτουργία της εγκατάστασης του βιολογικού καθαρισμού.

Μέχρι τον Μάιο του 2022, επίσης, θα πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί οι χωματουργικές εργασίες του διαδρόμου, των τροχοδρόμων και των συνδετήριων, τα αντιπλημμυρικά έργα και οι βασικές εργασίες του κεντρικού αεροσταθμού.

Μέχρι τον Μάρτιο του 2023 παράλληλα θα πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί η σύνδεση των οδικών αρτηριών με Βόρειο Οδικό Άξονα και είσοδο αεροδρομίου, η αρτηρία σύνδεσης του αεροδρομίου με τον δρόμο Ηρακλείου-Βιάννου και τα συνοδά έργα των οδών. Ως τον Νοέμβριο του 2023, επιπρόσθετα, προβλέπεται η έναρξη δοκιμαστικής λειτουργίας των εγκαταστάσεων και ως τον Μάιο του 2024 η παράδοση του έργου.