ΚΡΗΤΗ

Γερμανικοί ύμνοι για κρητικά προϊόντα

Τα ελληνικά και δη τα κρητικά προϊόντα στο γερμανικό εμπορικό περιβάλλον δεν έχουν λόμπι παρά την εξαιρετική ποιότητά τους και οι ντόπιοι παραγωγοί κάνουν ελάχιστα για να τα κάνουν γνωστά στη γερμανική αγορά.

Αυτό λέει στη “Ντόιτσε Βέλε” ο Στέφαν Σαάρσμιντ, Γερμανός εισαγωγέας προϊόντων και από την Κρήτη, ο οποίος επί χρόνια εισάγει και πωλεί διαδικτυακά μέσω του www.enexia.de αλλά και στο μικρό μαγαζί του στο χωριό Χίντινγκζελ.

Η αποστολή από τη Ρηνανία Βεστφαλίας στην Κρήτη
Η αποστολή από τη Ρηνανία Βεστφαλίας στην Κρήτη

Επιχειρηματική αποστολή από τη Ρηνανία Βεστφαλίας στην Κρήτη

Στο πλαίσιο  της ενίσχυσης των εξαγωγών των κρητικών προϊόντων στη  χώρα, εισαγωγείς τροφίμων και ποτών από τη Ρηνανία Βεστφαλίας επισκέφθηκαν για δεύτερη χρονιά μέλη της Αγροδιατροφικής Σύμπραξης Κρήτης.

Εκτός από τον τουρισμό, που και το 2018 έφτασε σε νέα ρεκόρ, η κρητική διατροφή είναι το άλλο ισχυρό χαρτί που έχει αναγνωριστεί πλέον και παγκόσμια ως ποιοτικό παράδειγμα μεσογειακής διατροφής, «αλλά και ως τρόπος ζωής», όπως τόνισε ο Σταύρος Τζεδάκης, περιφερειακός σύμβουλος και μέλος του Δ.Σ. της Αγροδιατροφικής, καλωσορίζοντας τα μέλη της αποστολής.

Και επειδή Κρήτη χωρίς λάδι δεν νοείται το ενδιαφέρον των εισαγωγέων εστιάστηκε στο λάδι, μια δύσκολη αγορά στη Γερμανία λόγω υπερπροσφοράς και ανταγωνιστικής τιμής. Μια από τις επιχειρήσεις που επισκέφθηκαν οι εισαγωγείς στο νησί ήταν το ελαιουργείο του Ευάγγελου Τσουδερού στο Ρέθυμνο δυναμικότητας 8 τόνων, όπου γίνεται και η τυποποίηση της παραγωγής σε 1500 μπουκάλια του λίτρου ανά ώρα. «Η εταιρεία έχει ξεκινήσει από προπάππου και πάππου και εμείς προχωρήσαμε σε εκσυγχρονισμό» μάς είπε ο κ. Τσουδερός.

«Εξάγουμε το προϊόν μας σε Γερμανία, Αμερική, Αυστραλία, Γαλλία, Βέλγιο και λίγο Βουλγαρία. Δηλαδή, ο μεγαλύτερος όγκος παραγωγής μας πηγαίνει στο εξωτερικό» μάς είπε καθώς μας ξεναγούσε στο εμφιαλωτήριο. «Από μια τέτοια επίσκεψη περιμένουμε ενίσχυση της εξωστρέφειάς μας, να βγει το κρητικό λάδι πιο πολύ στο εξωτερικό».

 

Λουκάνικο και απάκι   από κοτόπουλο

Έξοδο προς τη μεγάλη γερμανική αγορά ευελπιστεί από την επίσκεψη των εισαγωγέων ο Αντώνης Μανωλιτσάκης. Είναι πρόεδρος και Δ.Σ. της εταιρείας “Αγροκτήματα Κρήτης Μανωλιτσάκης” με έδρα το Ρέθυμνο. Η εταιρεία του δραστηριοποιείται στην εκτροφή κρέατος από κοτόπουλο σε μορφή εκτατικής εκτροφής, δηλαδή βιολογικής και ελευθέρας βοσκής.

Επιπλέον παράγει προϊόντα με βάση το κρέας από κοτόπουλο, όπως ρολό, λουκάνικα από κοτόπουλο γεμιστά με γραβιέρα Κρήτης, φιλέτο και απάκι από κοτόπουλο, που παραδοσιακά γίνεται από χοιρινό. Στην περίπτωση αυτή όμως πρόκειται για πρωτοτυπία, είναι κοτόπουλο καπνιστό μαριναρισμένο με ελαιόλαδο και βότανα Κρήτης.

 

«Το κρητικό τυρί δεν έχει τη θέση που του αξίζει»

Τα τελευταία 5 χρόνια η Γερμανία βρίσκεται στη δεύτερη σε μέγεθος χώρα εισαγωγής κρητικών προϊόντων, και κυρίως λαδιού. Μόνο το πρώτο εξάμηνο του 2018 οι κρητικές εξαγωγές έφτασαν τα 17,9 εκ. ευρώ με ένα μερίδιο αγοράς στο 41,2%. Όπως μας είπε ο Αλκιβιάδης Καλαμπόκης, πρόεδρος του Συνδέσμου Εξαγωγών Κρήτης, οι καλές επιδόσεις οφείλονται στη «δυνατή ελληνική ομογένεια που υποδέχεται τα προϊόντα μας και στα πολλά ελληνικά εστιατόρια». Αλλά αυτό οπωσδήποτε δεν αρκεί.

«Το κρητικό τυρί δεν έχει πάρει ακόμη τη θέση που του αξίζει. Στα κρασιά έχουμε ανέβει, υπάρχει αναγνωρισιμότητα. Δημιουργούμε σταδιακά κρητικούς αμπελώνες με δικές μας αυτόχθονες ποικιλίες». Ο κ. Καλαμπόκης συμφωνεί γενικότερα ότι η αχίλλειος πτέρνα των κρητικών προϊόντων είναι ότι δεν έχουν κατακτήσει μια μόνιμη θέση στα ράφια πωλήσεων γερμανικών αλυσίδων σούπερ μάρκετ.

Ετσι όσο καιρό δεν υπάρχουν αυτές οι δομές, οι κρητικές εξαγωγές θα γίνονται κυρίως μέσω μεμονωμένων Ελλήνων τοπικών εισαγωγέων και ο Στέφαν Σαάρσμιντ θα παραμείνει «μοναχικός καβαλάρης». «Η αγάπη για την Ελλάδα έρχεται αστραπιαία, δεν χρειάζεται χρόνο» λέει. «Αλλά όταν εμπορεύεσαι ελληνικά προϊόντα όχι για την ταβέρνα αλλά για τη γερμανική αγορά χρειάζεται χρόνος διότι τα προϊόντα είναι άγνωστα και για να τα κάνεις γνωστά χρειάζεσαι χρόνο».

 

Παρουσίασαν τα προϊόντα τους

Με αυτό ως δεδομένο οι λεγόμενες συναντήσεις Β2Β ήταν το επιτυχημένο επιστέγασμα στο τέλος αυτής της επιχειρηματικής αποστολής στην Κρήτη. Σε ειδικά διαμορφωμένο χώρο μέλη της Αγροδιατροφικής Σύμπραξης παρουσίασαν στους εισαγωγείς όλη τη γκάμα προϊόντων τους και είχαν την ευκαιρία να συζητήσουν πιο συγκεκριμένα για τα περιθώρια συνεργασίας που, όπως φαίνεται, θα συγκεκριμενοποιηθούν σε λίγους μήνες στην έκθεση της ANUGA.