ΕΛΛΑΔΑ

Γιατί έμεινε από καύσιμα το ελικόπτερο στο Μάτι

 

Μία από τις 7 αεροδιακομιδές ασθενών που έγιναν το «μαύρο» Ιούλιο του 2018, με ελικόπτερο του Πυροσβεστικού Σώματος, έγινε μία ημέρα πριν από την τραγωδία στο Μάτι, η οποία, σε συνδυασμό με μία… περιπολία πάνω από τη Σκιάθο, αποτέλεσε την αφορμή το ελικόπτερο ΒΚ 117-AC με κωδικό ΦΛΟΓΑ 10 παρατήρησης και συντονισμού των επίγειων δυνάμεων να μείνει από καύσιμα ύστερα από πτήση 15 λεπτών!

Την ώρα που το Πυροσβεστικό Σώμα από την 1η Ιανουαρίου 2016 έγινε «εναέριος σωτήρας», συνδράμοντας σημαντικά το αποδυναμωμένο ΕΚΑΒ με πέντε ελικόπτερα (2 Super Puma και 3 ΒΚ 117) για τις αεροδιακομιδές ασθενών από νησιά και ακριτικές περιοχές της Ελλάδας, φαίνεται ότι και το ίδιο είχε την ατυχία να μείνει… γυμνό και «τυφλό» τη χειρότερη στιγμή της ιστορίας του. Ακόμη και σε αυτό το επίπεδο, στελέχη της ηγεσίας του Σώματος δεν αξιολόγησαν ή δεν προέβλεψαν ότι κατά τη διάρκεια της αντιπυρικής περιόδου, πόσω δε μάλλον τις ημέρες επικινδυνότητας πυρκαγιάς στην κλίμακα 4, αυτές οι πτήσεις θα έπρεπε να γίνονται λελογισμένα ή να αναβάλλονται.

Τις κρίσιμες στιγμές της φωτιάς στο Ναού Πεντέλης, από αέρος, σύμφωνα με τεχνική έκθεση, επιχείρησε μόνο ένα S-64 (ERICSSON), το οποίο στις 17.15 έδωσε την πρώτη εικόνα επικινδυνότητας της πυρκαγιάς και ήταν το μοναδικό μέχρι τις 17.45 που επιχειρούσε, χωρίς όμως αποτέλεσμα. Το δεύτερο πτητικό μέσο που πέταξε ήταν ένα Super Puma με κάδο, που έφθασε στις 19.00, όταν η φωτιά είχε μπει στο Μάτι, και επιχείρησε μέχρι τις 20.50.

Το κρίσιμο χρονικό διάστημα, από τις 17.15 έως τις 17.30, χρησιμοποιήθηκε το ελικόπτερο ΒΚ 117-AC με κωδικό ΦΛΟΓΑ 10, ως συντονιστικό των επίγειων δυνάμεων, χωρίς αρχηγό ή υπαρχηγό στο πλήρωμα. Αυτό το ελικόπτερο την προηγούμενη μέρα είχε χρησιμοποιηθεί για τη μεταφορά τραυματία στη Θεσσαλονίκη και την ημέρα της πυρκαγιάς περιπολούσε στη Σκόπελο, όταν κλήθηκε να πάει στο Μάτι. Στις 17.30 εγκατέλειψε το πεδίο της… μάχης επιστρέφοντας στο Αεροδρόμιο της Ελευσίνας για ανεφοδιασμό, όπου προσγειώνεται στις 17.55. Ηταν ένα κενό και μοιραίο χρονικό διάστημα χωρίς κανένα συντονισμό των επίγειων δυνάμεων από αέρος.

Κρίσιμο, κατά τους διορισμένους εμπειρογνώμονες των οικογενειών θυμάτων, χαρακτηρίζεται κυρίως το χρονικό σημείο 17.20, καθώς τότε το μέτωπο της φωτιάς διασπάται στα δύο «οπότε απέκτησε τα κατά νόμο χαρακτηριστικά της “καταστροφής” και μάλιστα “περιφερειακής καταστροφής μεγάλης έντασης” (άρθρο 2, παρ. 1α και 3γ του Ν. 3013/2002), έπρεπε να ληφθεί αρμοδίως η απόφαση εκκένωσης των ανωτέρω οικισμών, αφού το ως άνω χρονικό διάστημα θεωρείται επιχειρησιακά το “έγκαιρα” της λήψης της σχετικής απόφασης, κάτι βέβαια που στην πράξη δεν συνέβη και είχαμε τις γνωστές τραγικές απώλειες», έγραφε χαρακτηριστικά ένας από τους πραγματογνώμονες και πρώην υπαρχηγός του Σώματος, Ανδριανός Γκουρμπάτσης.

Απαιτείται καλύτερη διαχείριση

Κανείς δεν υποστηρίζει ότι πρέπει να σταματήσουν οι αεροδιακομιδές ασθενών και τραυματιών με ελικόπτερα του Πυροσβεστικού Σώματος, όλοι όμως μιλούν για ορθότερη διαχείρισή τους και αξιολόγηση των καταστάσεων για να προβαίνουν σε αυτές. Μια τέτοια «μοιραία», μέσα σε ένα σύνολο κακών εκτιμήσεων, αξιολόγηση έγινε και στο Μάτι…

Σβήνουν… φωτιές και στην Υγεία

Από την ημέρα επισημοποίησης αυτού του «μνημονίου συνεργασίας», τα ελικόπτερα του Πυροσβεστικού Σώματος που διατέθηκαν, έως και τις 31 Αυγούστου 2018, σύμφωνα με επίσημα στοιχεία του Αρχηγείου του Πυροσβεστικού Σώματος έχουν προβεί σε 166 αεροδιακομιδές ασθενών καταγράφοντας 550 ώρες πτήσης. Οι 78 από αυτές έγιναν κατά τη διάρκεια αντιπυρικής περιόδου.

Το 2016 από τις συνολικά 78 αεροδιακομιδές ασθενών, οι 15 καταγράφηκαν σε αντιπυρική περίοδο, το 2017 έγιναν 60, με τις… 45 και πάλι σε αντιπυρική περίοδο, και μάλιστα οι περισσότερες τον Ιούλιο με τον αριθμό να φθάνει τις 14, το πρώτο 8μηνο του 2018 έγιναν 28 αεροδιακομιδές ασθενών, με τις 18 το καλοκαίρι, εκ των οποίων οι 7 τον Ιούλιο.

Σημειώνεται πως η Βαρβάρα Φύτρου, η οποία έχασε σύζυγο και δύο παιδιά στη φωτιά στο Μάτι, ζήτησε να μάθει εάν υπήρχαν καθηλωμένα ελικόπτερα εκείνη τη μέρα, κάτι το οποίο πιθανόν να ήταν καθοριστικό για την έκβαση των πραγμάτων. Η αίτηση που υποβλήθηκε διά του συνηγόρου της, Βασίλη Καπερνάρου, απευθύνεται στην Πυροσβεστική Υπηρεσία, στην Πολιτική Προστασία, στη Δικαιοσύνη και τα αρμόδια υπουργεία.

Eσωσαν… βρέφη

Οι εναέριοι σωτήρες δεν έσβηναν μόνο φωτιές αλλά και τις αγωνίες ασθενών και συγγενών τους, εκεί όπου αισθάνονταν μόνοι και αβοήθητοι. Οι πυροσβέστες της… Υγείας σώζουν ζωές με τους έλικες των ελικοπτέρων τους να γυρνούν σε όλα τα μήκη και πλάτη της Ελλάδας.

Βρέφος μόλις 24 ώρες από τη γέννησή του αντιμετώπισε σοβαρό πρόβλημα υγείας. Ηρθε στη ζωή στο νησί της Μυκόνου στις 9 Απριλίου 2016. Ο γιατρός το πήρε εσπευσμένα από τη μητέρα του μέσα σε θερμοκοιτίδα. Ταξίδεψε άμεσα με ελικόπτερο του Πυροσβεστικού Σώματος σε νοσοκομείο της Αθήνας. Η γρήγορη αεροδιακομιδή έσωσε τη ζωή του. Εγκυος γυναίκα από την Ανδρο, δύσκολο περιστατικό, υπήρχε ενδεχόμενο να γεννήσει στο ελικοδρόμιο ή στον αέρα, το χρονικό περιθώριο ήταν 20 λεπτά. Μαζί της ταξίδεψαν ο γυναικολόγος, η μαία και ένας νοσηλευτής. Είχαν πάρει μαζί τους φορητή θερμοκοιτίδα με μπαταρίες διά παν ενδεχόμενον. Ευτυχώς, πρόλαβαν. Γέννησε ένα πανέμορφο αγοράκι σε νοσοκομείο της Αθήνας. Σε άλλη περίπτωση, από τη Νάξο έπρεπε να μεταφέρουν ένα μωρό 7 μηνών με σοβαρή λοίμωξη του αναπνευστικού. Τα υπόλοιπα περιστατικά αφορούσαν αεροδιακομιδές ηλικιωμένων ατόμων με σοβαρά περιστατικά υγείας, με χαρακτηριστικότερο αυτό ενός υπερήλικα, που έπεσε από τη σκάλα και έφερε σοβαρές κρανιοεγκεφαλικές κακώσεις, όπως επίσης και τραυματίες τροχαίων.

Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου της Κυριακής