ΕΛΛΑΔΑ

Η οδύσσεια του Μετρό Θεσσαλονίκης -Ξεκίνησε το 2004… φτάνει σε 2 χρόνια

Μπορεί ο πρωθυπουργός να εγκαινίασε, έστω και άτυπα, τον σταθμό Συντριβάνι, που είναι ο μοναδικός ο οποίος έχει σχεδόν ολοκληρωθεί στο μετρό Θεσσαλονίκης, τα δρομολόγια ωστόσο δεν πρόκειται να ξεκινήσουν για τουλάχιστον δύο χρόνια.

Το μετρό της Θεσσαλονίκης αποτελεί ίσως το πλέον πολύπαθο έργο των τελευταίων 15 ετών, δεδομένου πως ο διαγωνισμός για την κατασκευή των 13 σταθμών της βασικής γραμμής, από το Σιδηροδρομικό Σταθμό μέχρι τη Νέα Ελβετία, ξεκίνησε το 2004.

Σειρά αστοχιών οδήγησαν το έργο σε τέλμα, το οποίο θα ξεκινήσει να λειτουργεί πιλοτικά το καλοκαίρι του 2019 εάν δεν προκύψουν νέα προβλήματα. Η πιλοτική λειτουργία θα αφορά πρωτίστως στους 18 νέους συρμούς οι οποίοι δεν θα έχουν οδηγό.

Πρώτα έργα το 2006
Η κατασκευή της βασικής γραμμής ξεκίνησε το 2006, λίγους μήνες μετά την υπογραφή της σύμβασης, ωστόσο το 2014 η ανάδοχος κοινοπραξία ΑΕΓΕΚ IMPREGILO-ANSALDO T.S.F.-SELI-ANSALDOBREDA δήλωσε αδυναμία να συνεχίσει το έργο το οποίο είχε υλοποιηθεί έως τότε σε ποσοστό περίπου 40%.

Σύμφωνα με την αρχική σύμβαση η κατασκευή των 13 σταθμών της βασικής γραμμής του έργου θα έπρεπε να έχει ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος του 2012. Τα εργοτάξια άνοιξαν ξανά το 2016 με ανάδοχο την ΑΚΤΩΡ, η οποία υποκατέστησε την ΑΕΓΕΚ Κατασκευαστική.

Τα σενάρια για την παράδοση των σταθμών της βασικής γραμμής είναι δύο. Σύμφωνα με το επικρατέστερο, 12 από τους 13 σταθμούς θα δοθούν στο επιβατικό κοινό στις αρχές του 2021 όπως λένε στο Economistas μηχανικοί με γνώση του έργου, και όχι στο τέλος του 2020, όπως υποστηρίζει η διοίκηση της Αττικό Μετρό.

Το δεύτερο σενάριο προβλέπει την παράδοση των εννέα πρώτων σταθμών της βασικής γραμμής (Σιντριβάνι, Πανεπιστήμιο, Παπάφη, Ευκλείδη, Φλέμιγκ, Αναλήψεως, Πατρικίου, Βούλγαρη και Νέα Ελβετία) το Νοέμβριο του 2020. Οι υπόλοιποι τρεις σταθμοί, Αγία Σοφία, Δημοκρατίας και Σιδηροδρομικός Σταθμός θα παραδοθούν λίγους μήνες αργότερα, ενώ σύμφωνα με τα υπάρχοντα σχέδια της Αττικό Μετρό, ο σταθμός της οδού Βενιζέλου, για την κατασκευή του οποίου δεν έχουν γίνει καν μελέτες, θα είναι έτοιμος το 2023. Στο σταθμό Βενιζέλου η ανασκαφή έφερε στο φως τον κεντρικό οδικό άξονα της βυζαντινής πόλης.

Πηγές που γνωρίζουν τις ιδιαιτερότητες του έργου τονίζουν πως είναι προτιμότερο, από οικονομικής απόψεως, να υπάρξει μία μικρή καθυστέρηση και να παραδοθούν και οι 12 σταθμοί, παρά να τεθούν σε λειτουργία τμηματικά.

Αναφορικά με τα σημαντικά αρχαιολογικά ευρήματα στο σταθμό Βενιζέλου, το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο του υπουργείου Πολιτισμού, γνωμοδότησε το 2015 πως θα πρέπει να παραμείνουν στο χώρο του σταθμού και να αναδειχθούν. Ως εκ τούτου, η κατασκευή του σταθμού θα πρέπει να πραγματοποιηθεί σε μεγαλύτερο βάθος, κάτω από τις αρχαιότητες.

«Βλέπουν» διακοπή λειτουργίας
Τα προβλήματα του μετρό της Θεσσαλονίκης δεν αποκλείεται να συνεχιστούν και μετά την παράδοση της βασικής γραμμής. Μηχανικοί με μεγάλη εμπειρία σε έργα μετρό τονίζουν πως θα χρειαστεί να διακοπεί η λειτουργία των σταθμών Σιδηροδρομικός Σταθμός, Δημοκρατίας και Αγία Σοφία, για μήνες προκειμένου να ολοκληρωθούν απαραίτητα έργα στο σταθμό Βενιζέλου. Το χρονικό διάστημα για το οποίο θα μείνουν κλειστοί οι τρεις σταθμοί εξαρτάται από τις εργασίες που θα γίνουν στο σταθμό Βενιζέλου τα επόμενα έτη, έως την παράδοση της βασικής γραμμής.

.economistas.gr