Το βιβλίο στα χέρια και την άποψη της Βασιλικής

«Ο λιμός» του Πάνου Αμυρά

Γράφει η Βασιλική Μαλφέση

 

Συγκλονιστικό, ιστορικό κι ευκολοδιάβαστο είναι το μυθιστόρημα του Πάνου Αμυρά με τίτλο «Ο λιμός». Με έναν αγωνιώδη πρόλογο ο αναγνώστης ακολουθεί το μικρό Στελλάκη, που το σκάει κρυφά από το σπίτι του για να βρει φαγητό έξω από το ξενοδοχείο Μεγάλη Βρετανία και βρίσκεται μάρτυρας και τραυματισμένος από την πτώση ενός υψηλόβαθμου λοχαγού των Ες Ες. Τότε ξεκινά έρευνα για την ανακάλυψη του δολοφόνου από τον υπαστυνόμο Νίκο Αγραφιώτη με δράση, απόπειρες δολοφονίας, ενέδρες θανάτου, βασανιστήρια, αποκαλύψεις βρώμικων παιχνιδιών εις βάρος του Ελληνικού λαού από αξιωματικούς της Γκεστάπο και στελέχη της δωσίλογης κυβέρνησης, κυκλώματα μαύρης αγοράς με αντάλλαγμα περιουσίες, ακίνητα, χρυσό, κορμιά ακόμη και ψυχές.

Επίσης οι «Αόρατοι» του Ερυθρού Σταυρού αθόρυβα, δίνουν τη δική τους μάχη για να γνωρίσει ο κόσμος και κυρίως η Αγγλία και η Αμερική την φριχτή κατάσταση του εφιαλτικού λιμού της Αθήνας, αυτής της μαζικής τραγωδίας που συμπυκνώνεται στη μικρή αυτή λέξη «λιμός», άγνωστη για τους λαούς εκτός συνόρων. Ένα θαυμάσιο, αξιόλογο και καλογραμμένο βιβλίο που τοποθετεί τον αναγνώστη στα χρόνια της Κατοχής με ολοζώντανες , συγκλονιστικές εικόνες στις γειτονιές της Αθήνας τότε, με την πείνα και τις αρρώστιες, τα σκελετωμένα παιδιά, ηλικιωμένοι νεκροί στη μέση του δρόμου, ομαδικοί τάφοι, πτώματα σε κάρα το ένα πάνω στο άλλο, γυναίκες και νήπια να ψάχνουν στα σκουπίδια να βρουν κάτι για να φάνε καθώς και του φρουρούμενου από τη Γκεστάπο λιμανιού του Πειραιά με το ναυτικό αποκλεισμό από τους Άγγλους ,το πολυπόθητο τουρκικό πλοίο «Κουρτουλούς» και Έλληνες ήρωες να θέτουν τη ζωή τους υπέρ της πατρίδας, για να κινητοποιήσουν τα ανθρωπιστικά ιδεώδη σε Αγγλία και Αμερική, βοηθούμενοι από σημαντικούς Έλληνες που ζούσαν εκεί, με σκοπό να σταματήσει η γενοκτονία του έθνους μας. Θλιβερές οι εικόνες του λαού της Αθήνας «πάντα σκυφτός , πεινασμένος να προσπαθεί να βρει την πίστη του έναν χρόνο μετά την εποποιία του ΟΧΙ», όπου «η εξαθλίωση, η πείνα, η εγκατάλειψη και η οσμή του θανάτου σε κάθε γωνιά ισοδυναμούσε με τη χειρότερη ήττα στην ιστορία της χώρας». Ιδιαίτερη αίσθηση προκαλεί η εικόνα της πλατείας Συντάγματος με τα καμιόνια, τις κούρσες με τα μαύρα τζάμια και τα σημαιάκια με τη σβάστικα, τις σταθμευμένες τρίκυκλες μοτοσικλέτες των Ες Ες που όταν ακούγονταν στις γειτονιές σκορπούσαν τον τρόμο και το θάνατο και τον ανατριχιαστικό βηματισμό από τις μπότες τους, εξαιρετικά δοσμένες εικόνες που συγκλονίζουν και θα συγκλονίζουν την ψυχή του Έλληνα, αποδίδοντας τον τρόμο και το φόβο που άφηναν στο πέρασμά τους. Πολύ καλή γραφή με παρομοιώσεις και άλλα καλολογικά στοιχεία, με γρήγορη εξέλιξη στην πλοκή, μπλεγμένη με ιστορικές προσωπικότητες της εποχής και ανθρώπους του πνεύματος, όπως Παλαμάς, Σικελιανός, Ιορδανίδου και Λιλίκα Νάκου. Χαρακτηριστική παράγραφος για το σθένος των Αθηναίων: «Ξέρεις ποιο ήταν το σημαντικότερο; ότι όλες οι προσπάθειες ξεκίνησαν από τον επαναστατημένο κόσμο της πόλης. Κάθε γωνιά της Αθήνας κρύβει τους δικούς της ήρωες, μακριά από κομματικές προκαταλήψεις. Σπάνιο για την ιστορία με το προαιώνιο μικρόβιο του διχασμού, αλλά αληθινό».