ΚΡΗΤΗ

Πού «κολλάει» ο χειμερινός τουρισμός στην Κρήτη

Τα «αγκάθια» που εμποδίζουν την επίτευξη του διαχρονικού στόχου – Τι εκτιμούν ξενοδόχοι, έμποροι και η Περιφέρεια – Οι προϋποθέσεις, όσα έχουν γίνει και εκείνα που μένει να υλοποιηθούν

Το στοίχημα του χειμερινού τουρισμού δεν είναι καινούργιο για την Κρήτη. Αποτελεί έναν διακαή πόθο γενεών, ο οποίος ωστόσο, αν και έχει συγκεκριμένη μορφή, δυσκολεύεται να αποκτήσει οντότητα.

Όλοι οι εμπλεκόμενοι στον χώρο του τουρισμού διαμηνύουν την πρόθεσή τους να προχωρήσει το εγχείρημα, εκτιμώντας ότι μπορεί να στεφθεί από επιτυχία, όμως άπαντες διαπιστώνουν μια σειρά από προβλήματα που εμποδίζουν την υλοποίησή του και κυρίως τα εμπόδια που πρέπει να άρει η ίδια η Πολιτεία και την απουσία ενός φορέα ο οποίος θα αναλάβει τον συντονισμό της όλης προσπάθειας.

«Ποιος θα είναι αυτός;», αναρωτιέται ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ιδιοκτητών Ξενοδοχείων κ. Γιώργος Πελεκανάκης. «Η Περιφέρεια», απαντά ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Ηρακλείου κ. Μανόλης Κουμαντάκης, σημειώνοντας ότι «όλοι λένε “ναι”, αλλά κανείς δεν κάνει ένα βήμα παραπέρα» για να υλοποιηθεί ο στόχος. «Μια μαγική πρωτοβουλία δεν υπάρχει», είναι ο αντίλογος από τον εντεταλμένο σύμβουλο Τουρισμού της Περιφέρειας Κρήτης κ. Μιχάλη Βαμιεδάκη, ο οποίος θέτει το όλο θέμα από μια διαφορετική οπτική: «Η Περιφέρεια μιλάει συνεχώς για επιμήκυνση, κάτι που τείνει να παγιωθεί με επιτυχία. Πρώτα πρέπει να γίνει αυτό και μετά να πάμε σταδιακά στον χειμερινό τουρισμό».

Όλοι πάντως συμφωνούν ότι η Κρήτη έχει τις δυνατότητες να κερδίσει το στοίχημα του χειμερινού τουρισμού, που τοποθετείται γενικά από την 1η Νοεμβρίου έως τις 30 Μαρτίου, καθώς διαθέτει όλα εκείνα τα συγκριτικά πλεονεκτήματα που έχουν αξιοποιήσει ανταγωνίστριες χώρες και ακόμα περισσότερα. Και αυτά είναι σε μεγάλο βαθμό γνωστά: το καλό κλίμα της Κρήτης και η ηλιοφάνεια ακόμα και μέσα στον χειμώνα, οι τουριστικές υποδομές που επιτρέπουν τη φιλοξενία επισκεπτών αυτή την εποχή διαθέτοντας τόσο θερμαινόμενους χώρους, όσο και ζεστές πισίνες που αποτελούν προαπαιτούμενα για τους τουρίστες, και βεβαίως τα φυσικά πλεονεκτήματα της Κρήτης που μπορούν να κάνουν το νησί μας ελκυστικό προορισμό, όχι μόνο για τον καλοκαιρινό παραθερισμό, αλλά και για χειμερινές δραστηριότητες, όπως περιηγήσεις στη φύση, δρόμους του κρασιού, γαστρονομικός και γενικά αγροτικός τουρισμός.

Η Κρήτη θα μπορούσε ακόμα να επενδύσει στον αθλητικό ή ιαματικό τουρισμό, στον εκκλησιαστικό τουρισμό, σε εκπαιδευτικά προγράμματα και στον συνεδριακό τουρισμό, ενώ στα βασικά πλεονεκτήματά της περιλαμβάνονται τα μεγάλα αστικά κέντρα με έντονη δραστηριότητα ακόμα και τους χειμερινούς μήνες και τα ανοικτά καταστήματα.

Οι προϋποθέσεις

Υπάρχουν όμως συγκεκριμένες προϋποθέσεις προκειμένου ό,τι γίνει να είναι σωστά δομημένο και άρα επιτυχημένο. Σύμφωνα με τον πρόεδρο της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ιδιοκτητών Ξενοδοχείων κ. Γιώργο Πελεκανάκη, η προσπάθεια πρέπει να ξεκινήσει από αστικά κέντρα, όχι απαραίτητα από το κέντρο αλλά ακόμα και από τα περίχωρα, όπως στην περίπτωση του Ηρακλείου ενδεικτικά από την Αμμουδάρα, ώστε να υπάρχει εύκολη πρόσβαση στην πόλη και στην αγορά.

Προαπαιτούμενο είναι επίσης να “ανοίξουν” οι πτήσεις, και βεβαίως η Πολιτεία να προχωρήσει σε γενναίες παρεμβάσεις που θα διασφαλίσουν τη βιωσιμότητα του εγχειρήματος. Απαραίτητο είναι από την πλευρά των ξενοδόχων το κράτος να λάβει μια σειρά από μέτρα, όπως φοροαπαλλαγές και μειώσεις τελών σε αεροδρόμιο, σε ενεργειακά τιμολόγια και σε καύσιμα για τη θέρμανση.

Επίσης να υπάρξει ειδική μέριμνα για το εργατικό προσωπικό, με κυρίαρχο θέμα τη θέσπιση επιδόματος εργασίας αντί για ανεργίας. Και αυτό είναι θεμελιώδες, σύμφωνα με τον κ. Πελεκανάκη, καθώς, με βάση την κείμενη νομοθεσία, οι απασχολούμενοι στον τουρισμό αν ξεπεράσουν ένα συγκεκριμένο αριθμό ενσήμων δεν μπορούν να μπουν στο ταμείο ανεργίας, με αποτέλεσμα οι ίδιοι να είναι απρόθυμοι για μερικά μεροκάματα πέραν της λήξης της θερινής σεζόν να διακινδυνεύσουν να χάσουν το ταμείο, που διασφαλίζει την επιβίωσή τους έως την επόμενη τουριστική περίοδο που θα ξαναπιάσουν δουλειά.

Επίσης, το κράτος πρέπει να φροντίσει για ένα διευρυμένο ωράριο των αρχαιολογικών χώρων, για μείωση του εισιτηρίου και για την κατασκευή ειδικών χώρων που θα επιτρέπουν την επίσκεψη ακόμα και υπό κακές καιρικές συνθήκες. Οι Δήμοι θα πρέπει να λάβουν μέριμνα για την προσέλκυση των επισκεπτών με τη διενέργεια εκδηλώσεων, να φροντίζουν για τη συνεχή καθαριότητα των πόλεων και να προχωρήσουν στη μείωση τελών στις επιχειρήσεις που αποδεδειγμένα ήταν κλειστές και μένουν ανοικτές για την εξυπηρέτηση του χειμερινού τουρισμού.

Χωρίς όλο το “πακέτο” από τα πιο απλά έως τα πλέον σύνθετα, και «αν δε δουλέψουν όλοι» δεν πρόκειται να γίνει τίποτα, δηλώνει ο κ. Πελεκανάκης, επισημαίνοντας το αυτονόητο: ότι πρέπει να καταβληθεί προσπάθεια ώστε κανένας επιχειρηματίας που επενδύει στον χειμερινό τουρισμό να μην «μπαίνει μέσα». Διαφορετικά θα μείνουμε στα γνωστά, στις παρουσιάσεις, τις ημερίδες και την κατάθεση ιδεών… συζητώντας το θέμα και την επόμενη δεκαετία!

ΚΑΠΟΙΟΣ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΠΑΡΕΙ ΤΗΝ ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑ

«Χωρίς οργάνωση και στρατηγική, τίποτα δε θα γίνει»

Στο θέμα της οργάνωσης αλλά και στην ανάληψη της απαραίτητης πρωτοβουλίας εστιάζει ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Ηρακλείου κ. Μανόλης Κουμαντάκης, τονίζοντας παράλληλα το συγκριτικό πλεονέκτημα της Κρήτης στον χειμερινό τουρισμό. «Το βλέπουμε, το χρειαζόμαστε, θα βοηθήσει απογειώνοντας την τοπική οικονομία, αλλά ουσιαστικά κανείς δεν έχει κάνει ένα βήμα παραπέρα», σημειώνει χαρακτηριστικά. «Δεν αρκεί να υπάρχουν οι δυνατότητες για την Κρήτη… είναι ένα τεράστιο θέμα που πρέπει να αντιμετωπιστεί οργανωμένα. Έχει πολλές πτυχές και κατευθύνσεις». Σύμφωνα με τον κ. Κουμαντάκη, εξαιρετικά σημαντικό είναι το γεγονός ότι ο χειμερινός τουρισμός απευθύνεται σε άλλο κοινό, διαφορετικό από εκείνο που επιλέγει τον καλοκαιρινό παραθερισμό και το οποίο είναι διατεθειμένο να ξοδέψει. Από την άλλη, όλα αυτά θα πρέπει να συνδεθούν με τα αγροτικά μας προϊόντα, κάτι που θα μπορούσε να δώσει ακόμα μεγαλύτερη ώθηση στην Κρήτη. Μένουν όμως να γίνουν πολλά και κυρίως «να αναλάβει ο καθ’ ύλην αρμόδιος φορέας, η Περιφέρεια Κρήτης, τον συντονισμό. Χωρίς αυτό, οργανωμένη δουλειά και στρατηγική, τίποτα δε θα γίνει», τονίζει ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Ηρακλείου.

ΠΟΛΛΕΣ ΟΙ ΔΥΝΑΤΟΤΗΤΕΣ ΤΟΥ ΝΗΣΙΟΥ ΜΑΣ

Τι θέλουν και τι μπορούμε να προσφέρουμε στους τουρίστες

Ο χειμερινός τουρίστας πρέπει να έχει πολλές δυνατότητες ώστε να περάσει ευχάριστα και δημιουργικά τον χρόνο του. Σύμφωνα με τον πρόεδρο της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ιδιοκτητών Ξενοδοχείων κ. Γιώργο Πελεκανάκη, αυτό συνεπάγεται ότι, με γνώμονα τις κακές καιρικές συνθήκες, θα πρέπει να οργανώνονται εκδρομές από τους tour operators, σε συνεργασία με τους ξεναγούς, με τρόπο που να ικανοποιούν τις απαιτήσεις των πελατών. Οι φυσιολατρικές διαδρομές είναι από τις πιο δημοφιλείς, με την Κρήτη να έχει όλα τα “εχέγγυα” για αυτό. Η τοπική αγροτική παράδοση βρίσκεται στο απόγειό της τον χειμώνα με τα “καζάνια” της ρακής, το μάζεμα της ελιάς, τα φημισμένα πορτοκάλια ή τους δρόμους του κρασιού, όπου μάλιστα όλα τα οινοποιεία είναι επισκέψιμα. Τα ξενοδοχεία που θα εμπλακούν πρέπει, εκτός από τα αυτονόητα, να παρέχουν μια μεγάλη γκάμα από δυνατότητες στους τουρίστες, με ένα ευρύ φάσμα εγκαταστάσεων ψυχαγωγίας και άθλησης εντός των μονάδων, καθώς και άλλες, πολιτιστικού χαρακτήρα, δραστηριότητες. Και βέβαια σημαντικός είναι ο ρόλος των επιχειρήσεων που θα συμμετάσχουν σε αυτή τη μεγάλη προσπάθεια. Σύμφωνα με τους ξενοδόχους, θα πρέπει να παραμένουν ανοικτά αρκετά ξενοδοχεία όλων των κατηγοριών, εστιατόρια με τοπική, κυρίως, κουζίνα, μπαρ με ζωντανή ελληνική και παραδοσιακή μουσική και φυσικά γραφεία ενοικίασης αυτοκινήτων, καταστήματα με είδη δώρων και σουβενίρ, χρυσοχοεία και άλλα πουενδιαφέρουν τους επισκέπτες του τόπου μας.

Οι χειμερινοί τουρίστες είναι ζευγάρια χωρίς φροντίδα παιδιών και, το σπουδαιότερο, έχουν μεγαλύτερη οικονομική επιφάνεια, καθώς και μένουν περισσότερο, με τον μέσο όρο 14 ημέρες, και ξοδεύουν έως και 30% περισσότερο από τους τουρίστες του καλοκαιριού

Το προφίλ των επισκεπτών

Προς επίρρωση, ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχει το προφίλ των τουριστών που επιλέγουν τον χειμώνα για τις διακοπές τους, καθώς υποδηλώνει μια ιδιαίτερη, αξιοπρόσεκτη δυναμική. Τα στοιχεία που αντλούνται από μελέτη του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ) και έχουν παρουσιαστεί στο πακέτο προτάσεων της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Διευθυντών Ξενοδοχείων για τον χειμερινό τουρισμό αποκαλύπτουν ότι οι εν λόγω επισκέπτες στη συντριπτική πλειονότητά τους είναι Ευρωπαίοι ηλικίας άνω των 50 ετών, με το 10% από αυτούς άνω των 65. Είναι ζευγάρια χωρίς φροντίδα παιδιών και, το σπουδαιότερο, έχουν μεγαλύτερη οικονομική επιφάνεια, καθώς και μένουν περισσότερο, με τον μέσο όρο 14 ημέρες, και ξοδεύουν έως και 30% περισσότερο από τους τουρίστες του καλοκαιριού. Ταυτόχρονα έχουν συγκεκριμένες απαιτήσεις που επιβάλλουν υπηρεσίες υψηλού επιπέδου, αντίστοιχες με εκείνες που μπορεί να προσφέρει η Κρήτη. Για παράδειγμα, έχουν καθολική απαίτηση για προσφορά ευρύτατης γκάμας υπηρεσιών και εγκαταστάσεων από πλευράς ξενοδοχείου, όπως το να έχουν στη διάθεσή τους θερμαινόμενη πισίνα, ενώ αναζητούν δραστηριότητες για να περάσουν ευχάριστα τον χρόνο τους. Οι απαιτήσεις τους περιλαμβάνουν θεματικές βραδιές με παραδοσιακή μουσική και χορούς, διοργάνωση βραδιάς γνωριμίας μεταξύ των πελατών κ.λπ., ενώ δίνουν μεγάλη έμφαση στην τοπική κουζίνα. Μεταξύ των δράσεων που επιζητούν για τον ελεύθερο χρόνο τους είναι η πεζοπορία, οι εκδρομές κ.λπ., κάτι που σημαίνει ότι πρέπει να υπάρχουν πολλές εναλλακτικές για την ικανοποίησή τους.

“Κλειδί” η επιμήκυνση

Πώς όμως μπορούν να υλοποιηθούν όλα αυτά; Σύμφωνα με τον εντεταλμένο σύμβουλο Τουρισμού της Περιφέρειας Κρήτης κ. Μιχάλη Βαμιεδάκη, το “κλειδί” σε αυτή την προσπάθεια είναι η επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου, κάτι που σε μεγάλο βαθμό έχει επιτευχθεί. Σύμφωνα με τον ίδιο, από το 2014 έως το 2018 πάνω από το 30% των επισκεπτών στην Κρήτη ήρθαν από Μάρτιο έως Απρίλιο και από Οκτώβριο έως Νοέμβριο.

Όπως εκτιμά, αυτή η αύξηση στα “άκρα” της τουριστικής περιόδου δεν είναι συγκυριακή, καθώς καταγράφεται σταθερή τα τελευταία χρόνια. «Βλέπουμε ότι οι ναυλωμένες πτήσεις ξεκινούν τον Μάρτιο και διαρκούν ως τον Νοέμβριο», σημειώνει ο κ. Βαμιεδάκης, εξηγώντας ότι αμέσως-αμέσως «αυτό σημαίνει ενάμιση μήνα επιπλέον στην τουριστική σεζόν, με ό,τι συνεπάγεται. Ενδεικτικά πέρυσι είχαμε από τον Νοέμβριο έως τον Μάρτιο 45.000 αφίξεις με ναυλωμένες πτήσεις, χωρίς να προσμετράται και ένας σημαντικός αριθμός επισκεπτών, που έφτασε σε ξενοδοχεία πόλης με πτήσεις της γραμμής, από την Αθήνα. Φέτος μάλιστα ο αριθμός των επισκεπτών μέσα στον χειμώνα αναμένεται να φτάσει τις 60.000».

Σύμφωνα με τον κ. Βαμιεδάκη, αυτό έχει επιτευχθεί κυρίως από επιχειρηματικές κινήσεις με τη στήριξη της Περιφέρειας, με τη σεζόν να επεκτείνεται κατά μία βδομάδα κάθε χρόνο. Είναι εξίσου σημαντικό, σύμφωνα με τον ίδιο, ότι ο Νοέμβριος έχει καθιερωθεί τουριστικά τόσο σε επίπεδο πτήσεων όσο και ξενοδοχείων, κάτι που μπορούμε να διατηρήσουμε.

Ο εντεταλμένος σύμβουλος Τουρισμού της Περιφέρειας Κρήτης διευκρινίζει, πάντως, ότι σίγουρα δεν μπορούμε να μιλάμε επί ίσοις όροις όταν αναφερόμαστε στον καλοκαιρινό και τον χειμερινό τουρισμό. Μπορούμε όμως να δηλώνουμε ικανοποιημένοι που ο χειμερινός τουρισμός πάει καλά και να προσπαθήσουμε να τον διατηρήσουμε. «Η Περιφέρεια», σύμφωνα με τον κ. Βαμιεδάκη, «υποστηρίζει τις σχετικές πρωτοβουλίες και αναδεικνύει με κάθε τρόπο ότι η Κρήτη είναι ένα μέρος που μπορεί να δέχεται επισκέπτες όλο τον χρόνο. Υπάρχει μια πολιτική, μια στρατηγική και μια αέναη προσπάθεια. Δεν υπάρχει όμως μια μαγική πρωτοβουλία που κάποιος μπορεί να αναλάβει». Στο πλαίσιο αυτό, σύμφωνα με τον ίδιο, η Περιφέρεια κάνει ό,τι μπορεί. Φέρνει μεταξύ άλλων σημαντικούς tour operators και ΜΜΕ από το εξωτερικό, όπως έκανε από τη Γερμανία, βάζει στο ίδιο τραπέζι επιχειρηματίες εντός και εκτός και διαπιστώνει ότι οι δράσεις που έχουν γίνει έχουν αποδώσει. Και παράλληλα αναλαμβάνει νέες πρωτοβουλίες για την ανάδειξη του τουρισμού πόλης που αναπτύσσεται γρήγορα, του ιατρικού τουρισμού και γενικότερα του θεματικού.

neakriti.gr