ΚΡΗΤΗ

Σκάλωσε πάλι το έργο της μεγάλης διασύνδεσης Κρήτης-Αττικής

Της Μαριάννας Τζάννε

Παρά τους πρόσφατους πανηγυρισμούς της διοίκησης του ΑΔΜΗΕ για αίσιο τέλος στις διαπραγματεύσεις για να κλείσει η μεγάλη ηλεκτρική διασύνδεση της Κρήτης με την Αττική, οι εξελίξεις αποδεικνύουν ότι θα χρειαστεί περισσότερος χρόνος προκειμένου να οριστικοποιηθεί κάποια τελική συμφωνία, με το χρόνο να γράφει ήδη μεγάλες καθυστερήσεις στην πορεία υλοποίησης του έργου.

Την νέα εμπλοκή φωτογραφίζει με τον πιο ξεκάθαρο τρόπο, η επιστολή που εστάλη από το γραφείο του υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Γιώργου Σταθάκη, στα τέλη της προηγούμενης εβδομάδας, προς τον Διευθυντή της Γενικής Διεύθυνσης Ενέργειας κ. Κλάους Μπόρχαρντ της ΕΕ.

Στην επιστολή, το υπουργείο Περιβάλλοντος εμφανίζεται να παίρνει σαφείς αποστάσεις από τους χειρισμούς των Βρυξελλών στο θέμα της μεγάλης διασύνδεσης, η οποία είχε παρουσιαστεί με τυμπανοκρουσίες στο Ηράκλειο της Κρήτης στις 11 Οκτωβρίου, παρουσία του κ. Σταθάκη και του στενού συνεργάτη και διευθύνοντος συμβούλου του ΑΔΜΗΕ κ. Μανούσου Μανουσάκη.

Τότε είχε ανακοινωθεί ότι φορέας της διασύνδεσης Αττικής -Κρήτης, θα είναι η εταιρεία ειδικού σκοπού «Αριάδνη Interconnection», στην οποία ο ΑΔΜΗΕ έχει ποσοστό τουλάχιστον 51%.

Η Euroasia Interconnector, που είναι ο φορέας του ενιαίου έργου διασύνδεσης Ελλάδας-Κύπρου-Ισραήλ, έχει το δικαίωμα, τους επόμενους δύο μήνες, να εισέλθει στο μετοχικό κεφάλαιο της «Αριάδνης» με ποσοστό έως 39%. Τότε είχε ανακοινωθεί επίσης ότι είχε επιλυθεί και η τελευταία εκκρεμότητα που αφορά στη διασφάλιση της διαλειτουργικότητας του τμήματος Κρήτη- Αττική με το τμήμα Κρήτη-Κύπρο- Ισραήλ καθώς συμφωνήθηκε η συγκρότηση τεχνικής επιτροπής.

Η ελληνική πλευρά, υποστηρίζει στην πρόσφατη επιστολή που παρουσιάζουμε σήμερα, ότι παρά τη μεγάλη πρόοδο που έχει σημειωθεί μέχρι τώρα, από την πρόσφατη αλληλογραφία με την ΕΕ, διαπιστώνεται ότι δεν παρέχονται στην ελληνική κυβέρνηση οι απαραίτητες εγγυήσεις για την ταχεία εφαρμογή της διασύνδεσης Αττικής – Κρήτης και ότι το προτεινόμενο κείμενο της συμφωνίας «ενσωματώσει νέα στοιχεία που δημιουργούν νομική αβεβαιότητα σχετικά με τη διαδικασία που προτείνεται για όλα τα μέρη».

Σύμφωνα με πληροφορίες, το υπουργείο αντιδρά στις απαιτήσεις της Κομισιόν να τροποποιηθούν βασικά θέματα της υλοποίησης του έργου όπως για παράδειγμα το μετοχικό κεφάλαιο της Αριάδνης Interconnection να είναι μικρότερο από 200 εκ. ευρώ με σκοπό να διευκολυνθεί η συμμετοχή της κυπριακής πλευράς στην εταιρεία αλλά και να υπάρξουν ενιαίες διαδικασίες προμηθειών για όλο το έργο.

Το ΥΠΕΝ προκειμένου να οριστικοποιηθεί η συμφωνία θέτει τρεις όρους που θεωρεί απαράβατους. Ο πρώτος είναι να προχωρήσει η διασύνδεση Κρήτης – Αττικής μέσω του SPV Αριάδνη μέσα στο α΄ τρίμηνο του 2019. Δεύτερον, να τηρηθούν χωριστά οι διαδικασίες προμηθειών, τηρώντας τη νομοθεσία της ΕΕ για τις δημόσιες συμβάσεις. Τρίτον, το μέλλον της διασύνδεσης Κρήτης-Αττικής θα πρέπει να είναι εγγυημένο και διαφανές για όλα τα εμπλεκόμενα μέρη, σε περίπτωση που η «Euroasia Interconnector Ltd» δεν ασκήσει το δικαίωμά της να αποκτήσει μερίδιο στο αρχικό μετοχικό κεφάλαιο τoυ Αριάδνη Interconnection.

Από το υπουργείο διαμηνύουν ότι η συμφωνία οφείλει να προχωρήσει στο πνεύμα του μνημονίου συνεργασίας που υπεγράφη πέρσι μεταξύ των συμβαλλόμενων μερών και υλοποιεί η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας. Στο πλαίσιο αυτό, όπως σημειώνεται, τυχόν τροποποιήσεις των αποφάσεων της ΡΑΕ αφορούν μόνο την ενσωμάτωση της Επιτροπής Τεχνικής Διαλειτουργικότητας και την παράταση μέχρι την 31η Δεκεμβρίου της προθεσμίας για την απόκτηση από την Euroasia Interconnector μεριδίου του μετοχικού κεφαλαίου στο SPV.
Η εξέλιξη αυτή εκτιμούν αρμόδιες πηγές από την Κύπρο, δυναμιτίζει το κλίμα της συμφωνίας και ουσιαστικά απορρίπτει τη χρηματοδότηση στο πλαίσιο του PCI. Την ίδια στιγμή, εκφράζουν έκπληξη για το ρόλο που διαδραματίζει η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας στην συμφωνία, που όπως χαρακτηριστικά αναφέρεται « φαίνεται να λειτουργεί περισσότερο ως βραχίονας της κυβέρνησης και όχι ως ανεξάρτητη αρχή».

Αξίζει να σημειωθεί ότι η Κυπριακή κυβέρνηση έχει αποστείλει επιστολή από τις 16 Οκτωβρίου στον κ. Σταθάκη που τονίζει την ανάγκη για συνυπογραφή του εντύπου, προκειμένου να υποβληθεί από την πλευρά του Euroasia Interconnector, αίτημα για χρηματοδότηση από την ΕΕ στο πλαίσιο του PCI. Στην επιστολή που υπογράφει ο υπουργός Ενέργειας της Κύπρου κ. Γιώργος Λακκοτρύπης, τονίζεται η σπουδαιότητα του έργου για την Κυπριακή πλευρά, καθώς θα διασυνδέσει την αγορά της Κύπρου με την Ευρωπαϊκή αγορά ηλεκτρισμού, αίροντας την ενεργειακή απομόνωση του νησιού.

Ωστόσο, επισημαίνεται ότι παρά την δημιουργία του SPV «Αριάδνη Interconnection», ο «Euroasia Interconnector» παραμένει ο φορέας υλοποίησης του έργου κοινού ενδιαφέροντος, γεγονός που φαίνεται να υποστηρίζεται και από την ΕΕ. Εκφράζει δε τον προβληματισμό ότι υπάρχει κίνδυνος το τμήμα Κρήτη –Αττική να μην μπορεί να αποδειχτεί ότι είναι έργο διασυνοριακού χαρακτήρα «εάν δεν παρουσιαστεί ως ενιαίο μέρος της διασύνδεσης Κύπρου-Αττικής».

.newmoney.gr/