ΚΡΗΤΗΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΑ

Συνεχίζεται η «κοκορομαχία» για το καλώδιο της Κρήτης  

Ετοιμάζουν διαγωνισμούς ΑΔΜΗΕ και EuroΑsia, που εξακολουθούν να ερίζουν για το κρίσιμο έργο

 

Με αμείωτη ένταση συνεχίζεται και το 2019 το σκηνικό αντιπαράθεσης και το θέατρο του παραλόγου που βιώνουμε εδώ και μήνες γύρω από το κρίσιμο για την Κρήτη έργο της ηλεκτρικής διασύνδεσης με την Αττική.

Η “Αριάδνη Interconnection”, η θυγατρική εταιρεία του ΑΔΜΗΕ στην οποία έχει αναθέσει η ΡΑΕ την κατασκευή του έργου, ανακοίνωσε ότι είναι έτοιμη να προκηρύξει μέχρι τα τέλη Φεβρουαρίου τον πλήρη διαγωνισμό για τα επιμέρους έργα που συνθέτουν το πρότζεκτ του μεγάλου καλωδίου.

Την ίδια ώρα, όμως, και η EuroAsia Interconnector, η εταιρεία promoter του διακρατικού έργου ηλεκτρικής διασύνδεσης Ισραήλ-Κύπρου-Ελλάδος, ανακοίνωσε ότι ολοκλήρωσε την προεπιλογή των προμηθευτών που θα συμμετάσχουν στους διαγωνισμούς για την κατασκευή της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτης-Αττικής!

Η ελληνική πλευρά φαίνεται ότι είναι, πλέον, αποφασισμένη να προχωρήσει η διασύνδεση ως εθνικό έργο, στον βαθμό που δεν υπάρχει συνεννόηση ούτε με την Κομισιόν, ούτε με την άλλη πλευρά
Κοινώς, δηλαδή, και οι δύο αντιμαχόμενες πλευρές συνεχίζουν τη νέα χρονιά τον ίδιο χαβά. Ακολουθούν παράλληλες πορείες: Προχωρούν την προετοιμασία για τη δημοπράτηση του ίδιου έργου, του οποίου διεκδικούν και οι δύο την αρμοδιότητα με ζέση!

Το αξιοσημείωτο μέσα στο σκηνικό αυτό μετωπικής αντιπαράθεσης είναι ότι και οι δύο πλευρές παίζουν στο φουλ ένα επικοινωνιακό παιχνίδι. Με το που βγει, δηλαδή, η μία να γνωστοποιήσει ότι προχωρά τις διαδικασίες, να σου στο “καπάκι” βγαίνει η άλλη και λέει ακριβώς τα ίδια…

Πού βρισκόμαστε, όμως, στην παρούσα φάση γύρω από τη μεγάλη ηλεκτρική διασύνδεση της Κρήτης που θα εξασφαλίσει την ηλεκτρική επάρκεια του νησιού για τις επόμενες δεκαετίες;

Η ελληνική πλευρά φαίνεται ότι είναι, πλέον, αποφασισμένη να προχωρήσει η διασύνδεση ως εθνικό έργο, στον βαθμό που δεν υπάρχει συνεννόηση ούτε με την Κομισιόν, ούτε με την άλλη πλευρά. Σύμφωνα με το σκεπτικό του ΥΠ.ΕΝ., από τη στιγμή που πέρασε η προθεσμία-ορόσημο της 31η Δεκεμβρίου, υπάρχει βεβαιωμένη δίχρονη καθυστέρηση, οπότε η ΡΑΕ μπορεί να αναθέσει τη “μεγάλη” διασύνδεση της Κρήτης ως εθνικό έργο και, εν συνεχεία, εάν κριθεί σκόπιμο και εφικτό, μπορεί να επιχειρηθεί και η ένταξη στον νέο κατάλογο των έργων PCI.

Κάτι τέτοιο ωστόσο δεν μπορεί να θεωρηθεί δεδομένο διότι, μεταξύ άλλων, η Κομισιόν έχει αναγνωρίσει ότι η εσπευσμένη απόφαση της ΡΑΕ να αναθέσει το έργο στην “Αριάδνη” προκάλεσε προβλήματα στον promoter, ανατρέποντας θεμελιωμένα δικαιώματά του, οπότε η δίχρονη καθυστέρηση του έργου δε στοιχειοθετείται για την 31η Δεκεμβρίου, συνεπώς δεν μπορεί να ενεργοποιηθεί ακόμα η δυνατότητα ανάθεσης σε άλλον φορέα.

Ο EuroAsia Interconnector ανακοίνωσε τις προάλλες σε πανηγυρικό ύφος ότι, όχι απλά προχωρά τις διαδικασίες προετοιμασίας για το μεγάλο καλώδιο της Κρήτης, αλλά επέλεξε ήδη τους προμηθευτές για την κατασκευή της “Φάσης 1” (δηλαδή της διασύνδεσης Κρήτης-Αττικής) για την ηλεκτρική διασύνδεση υψηλής τάσης συνεχούς ρεύματος (HVDC).

Ο EuroAsia Interconnector Ltd, o οποίος δηλώνει επίσημος φορέας υλοποίησης του ομώνυμου ευρωπαϊκού έργου, το οποίο είναι ενταγμένο στη Λίστα Έργων Κοινού Ενδιαφέροντος (PCIs) για την ήπειρο, ανακοίνωσε μάλιστα ότι πέτυχε να προσελκύσει το ενδιαφέρον του συνόλου των κορυφαίων κατασκευαστών σταθμών μετατροπής και καλωδίων υψηλής τάσης, καθώς και όλων των κορυφαίων εταιρειών πόντισης καλωδίων σε μεγάλα βάθη, οι οποίοι ζήτησαν να συμμετάσχουν στον διαγωνισμό για την κατασκευή αυτής της – ομολογουμένως – απαιτητικής διασύνδεσης ηλεκτρικής ενέργειας…

Το ίδιο ακριβώς έχει επικοινωνήσει, όμως, και ο ΑΔΜΗΕ: για την ακρίβεια η θυγατρική του, η “Αριάδνη Interconnection”, η οποία έχει διαμηνύσει εμφατικά πως έχουν ωριμάσει οι συζητήσεις με τους βασικούς κατασκευαστές (υποθαλάσσια καλώδια, σταθμοί μετατροπής), οι οποίοι έχουν εκφράσει έντονο ενδιαφέρον για συμμετοχή στη διαγωνιστική διαδικασία. Από πλευράς Διαχειριστή, σε προχωρημένο στάδιο βρίσκονται και οι διαπραγματεύσεις με χρηματοπιστωτικούς οργανισμούς της Ελλάδας και του εξωτερικού για την οριστικοποίηση του σχήματος χρηματοδότησης του project, που έχει προϋπολογισμό της τάξης του 1 δισ. ευρώ.

Είναι προφανές λοιπόν πως εδώ έχουμε μια ατέρμονη “κοκορομαχία”, η οποία κάποια στιγμή θα πρέπει να σταματήσει. Διότι η “κοκορομαχία” αφορά σε ένα έργο κρίσιμο. Ένα έργο που θα κρίνει την ενεργειακή ασφάλεια της Κρήτης και ένα έργο το οποίο δε σηκώνει πλέον άλλες καθυστερήσεις στα χρονοδιαγράμματα.

Μην ξεχνάμε ότι από το 2020 και μετά τερματίζεται η ειδική εξαίρεση που έχει δοθεί από την Ευρωπαϊκή Ένωση για το νησί μας. Από το 2020 και μετά θα ισχύσουν αυστηροί περιβαλλοντικοί περιορισμοί σχετικά με τη λειτουργία των πετρελαϊκών μονάδων ηλεκτροπαραγωγής στο νησί. Και η μοναδική λύση στον ορίζοντα που μπορεί να αποτρέψει τον κίνδυνο του μπλακ-άουτ είναι να προχωρήσει το μεγάλο καλώδιο της Κρήτης.

.neakriti.gr