ΕΛΛΑΔΑ

Το νέο… «δεν πληρώνω» στους σταθμούς διοδίων

Μια νέα εκδοχή του «δεν πληρώνω διόδια» εφαρμόζει η κυβέρνηση, κλείνοντας το μάτι σε ψηφοφόρους: «φρενάρει» τη λειτουργία πολλών σταθμών διοδίων σε δύο από τους μεγαλύτερους οδικούς άξονες της χώρας, οι διερχόμενοι οδηγοί δεν επιβαρύνονται, αλλά ο τελικός λογαριασμός φθάνει στους φορολογούμενους, που πληρώνουν αποζημιώσεις πολλών εκατομμυρίων ευρώ κάθε χρόνο στις κατασκευαστικές εταιρείες.

Ειδικότερα, περισσότερα από 15 εκατομμύρια ευρώ ετησίως κοστίζουν στους φορολογούμενους οι χειρισμοί της κυβέρνησης, με τους οποίους καθυστερεί η λειτουργία σταθμών διοδίων σε δύο από τους πέντε μεγάλους οδικούς άξονες που λειτουργούν με καθεστώς παραχώρησης.

Πριν από λίγες ημέρες ο υπουργός Υποδομών υπέγραψε απόφαση με την οποία εγκρίθηκε η καταβολή αποζημίωσης ύψους 1,15 εκατομμυρίων ευρώ στην εταιρεία Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου Α.Ε. για την περίοδο Μαΐου – Δεκεμβρίου 2017.

Η αποζημίωση αφορά σε απώλεια εσόδων της εταιρείας από τον σταθμό διοδίων στα Τέμπη, ο οποίος θα έπρεπε να έχει τεθεί σε λειτουργία από το τέλος Μαρτίου του 2017. Η εταιρεία έχει αναλάβει τη λειτουργία του τμήματος της εθνικής οδού Αθήνας – Θεσσαλονίκης από το ύψος του Μαλιακού κόλπου έως το Κλειδί, δυτικά της Θεσσαλονίκης.

Τους επόμενους μήνες μάλιστα, το υπουργείο Υποδομών θα πρέπει να καταβάλλει και νέες αποζημιώσεις, δεδομένου πως ο σταθμός στα Τέμπη δεν έχει λειτουργήσει ακόμα. Η συμφωνία μεταξύ Δημοσίου και εταιρείας για την ολοκλήρωση του έργου, προέβλεπε πως οι περιβαλλοντικοί όροι για τον σταθμό διοδίων στα Τέμπη θα έπρεπε να έχουν εγκριθεί το αργότερο έως τις 31 Ιανουαρίου του 2017.

Το Δημόσιο ωστόσο, για άγνωστους έως τώρα λόγους, δεν έχει εκπληρώσει την υποχρέωσή του με αποτέλεσμα να επιβαρύνονται οι φορολογούμενοι με την καταβολή αποζημιώσεων.

Σύμφωνα μάλιστα με πληροφορίες, το υπουργείο Υποδομών ζητά από την Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου, στην οποία μέτοχοι είναι ο γερμανικός όμιλος Hochtief, η Ελλάκτωρ, η ΑΒΑΞ και η γαλλική Vinci Concessions, να κατασκευάσει κόμβο στη Ραψάνη Λαρίσης προκειμένου να προχωρήσει στην έγκριση των περιβαλλοντικών όρων. Η κατασκευή κόμβου στην περιοχή δεν προβλέπεται από τη σύμβαση παραχώρησης.

Η Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου έλαβε και αποζημίωση ύψους 3,44 εκατομμυρίων ευρώ λόγω απώλειας εσόδων από διόδια την χρονική περίοδο από 1.1.2016 έως 31.3.2017.

Η απώλεια εσόδων προέκυψε από την ανικανότητα του Δημοσίου να ολοκληρώσει εγκαίρως διαδικασίες όπως εκείνες που αφορούν σε απαλλοτριώσεις και στην ανάδειξη αρχαιοτήτων.

Το υπουργείο Υποδομών καταβάλλει και περίπου 14 εκατομμύρια ευρώ ετησίως στην εταιρεία Νέα Οδός Α.Ε., η οποία διαχειρίζεται την Εθνική Οδό Αθηνών Λαμίας.

Οι αποζημιώσεις οφείλονται στο γεγονός πως με υπαιτιότητα του Δημοσίου δεν έχουν λειτουργήσει δύο πλευρικοί σταθμοί διοδίων στη βόρεια Αττική, στον κόμβο της Βαρυμπόμπης και τον Άγιο Στέφανο.

Οι δύο σταθμοί θα έπρεπε να λειτουργούν από το 2013, ωστόσο ο υπουργός Υποδομών δεν έχει ολοκληρώσει τις απαραίτητες ενέργειες προκειμένου να ολοκληρωθεί η κατασκευή τους.

Την άνοιξη του 2018 ο Χρήστος Σπίρτζης υποστήριξε πως έχει επιτευχθεί συμφωνία με τον όμιλο ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ο οποίος είναι ο βασικός μέτοχος της εταιρείας, τόσο για τη μη λειτουργία των δύο σταθμών όσο και για την απαλλαγή από την πληρωμή διοδίων των μόνιμων κατοίκων τεσσάρων δήμων της βόρειας Αττικής. Σύμφωνα με τον υπουργό, η απαλλαγή θα διαρκέσει μέχρι να λειτουργήσει το νέο ηλεκτρονικό σύστημα διοδίων για την υλοποίηση του οποίου είναι σε εξέλιξη διαγωνιστική διαδικασία.

Η άρνηση του κ. Σπίρτζη να λειτουργήσουν σταθμοί διοδίων οι οποίοι προβλέπονται από τις συμβάσεις παραχώρησης των οδικών αξόνων είναι φανερό ότι υποκρύπτει πολιτικές σκοπιμότητες. Ο υπουργός έχει επανειλημμένα παρουσιάσει ως επίτευγμα το γεγονός πως δεν έχουν λειτουργήσει οι σταθμοί διοδίων, ειδικά στη βόρεια Αττική, αποφεύγοντας ωστόσο να αναφερθεί στο γεγονός πως αυτό κοστίζει εκατομμύρια στους φορολογούμενους.

economistas.gr