ΚΡΗΤΗ

Το σχέδιο της κυβέρνησης για το πως θα πληρωθεί το 1,5 δισ ευρώ που υπολογίζεται ότι θα κοστίσει το έργο του ΒΟΑΚ

Όλες οι κυβερνήσεις θέλουν να φτιάξουν ένα νέο , σοβαρό αυτοκινητόδρομο για την Κρήτη. Αλλά που θα βρεθούν τα χρήματα; Σε αυτό το κρίσιμο ερώτημα η νέα κυβέρνηση φαίνεται πως βρήκε την απάντηση, έχει ένα σχεδιασμό τον οποίο επεξεργάζεται και σύντομα θα τον ανακοινώσει.

Το κόστος αυτού του δρόμου (Χανιά- Ηράκλειο- Χερσόνησος) υπολογίζεται κοντά στο 1,5 δισεκατομμύριο ευρώ. Ίσως και λιγότερο με τις τελικές εκπτώσεις , αλλά είναι βέβαιο ότι στο τέλος της διαδρομής θα φτάσει εκεί πάνω. Ποιος θα βάλει αυτά τα χρήματα; Το ελληνικό Δημόσιο; Ξεχάστε το. Η Ευρωπαϊκή Ένωση; Δεν το κάνει πλέον. Ένα εργολαβικό κονσόρτσιουμ που θα μπορεί για χρόνια να εκμεταλλεύεται το δρόμο; Και από που θα εισπράττει; Μην βιαστείτε να πείτε από τα διόδια διότι έχουν μετρηθεί και εβρέθηκαν…λειψά!

Λεφτά τελικά για τον ΒΟΑΚ υπάρχουν, αλλά εκτός…Κρήτης! Η εφημερίδα «Πατρίς» αποκαλύπτει σήμερα τον σχεδιασμό για το που θα βρεθούν τα λεφτά για το δρόμο.

Ο δρόμος

Ας δούμε όμως τι συμβαίνει πραγματικά με το δρόμο αυτόν. Σαράντα χρόνια και πλέον φαγούρα για ένα δρόμο στην Κρήτη, Για τη μοναδική πια μεγάλη περιφέρεια της χώρας που έμεινε χωρίς σύγχρονο αυτοκινητόδρομο και όλες οι κυβερνήσεις των τελευταίων ετών δηλώνουν αποφασισμένες να τον κατασκευάσουν. Αλλά δεν ξέρουν πως! Διότι μιλάμε για ένα δρόμο, 310 χιλιομέτρων, από την Κίσαμο μέχρι τη Σητεία με πολλά προβλήματα- γι αυτό η καταρχήν ιδέα είναι να γίνει ένας κλειστός αυτοκινητόδρομος από τα Χανιά στο Ηράκλειο και «μετά βλέπουμε».

Το κόστος αυτού του δρόμου (Χανιά- Ηράκλειο- Χερσόνησος) υπολογίζεται κοντά στο 1,5 δισεκατομμύριο ευρώ. Ίσως και λιγότερο με τις τελικές εκπτώσεις , αλλά είναι βέβαιο ότι στο τέλος της διαδρομής θα φτάσει εκεί πάνω. Ποιος θα βάλει αυτά τα χρήματα; Το ελληνικό Δημόσιο; Ξεχάστε το. Η Ευρωπαϊκή Ένωση; Δεν το κάνει πλέον. Ένα εργολαβικό κονσόρτσιουμ που θα μπορεί για χρόνια να εκμεταλλεύεται το δρόμο; Και από που θα εισπράττει; Μην βιαστείτε να πείτε από τα διόδια διότι έχουν μετρηθεί και εβρέθηκαν…λειψά!

«Ο δρόμος έχει κυκλοφοριακό φόρτο μεγάλο αλλά όχι όσο νομίζουν οι κρητικοί. Δέκα χιλιάδες αυτοκίνητα Από Ηράκλειο- Χανιά δεν αρκούν να δώσουν τα χρήματα που πρέπει να πάρει κάποιος ιδιώτης» λένε στελέχη του υπουργείου .

«Με εισπράξεις κοντά στα 15 εκατομμύρια ευρώ είναι αδύνατο να πάρεις πίσω σε βάθος εύλογου χρόνου κοντά στα 2 δις ευρώ που θα είναι μαζί με τους τόκους το τελικό κόστος του έργου. Οπότε ας ξεχάσουμε αυτή την προφανή επιλογή: κάνουμε το δρόμο, βάζουμε διόδια, βγαίνει το κόστος. Δεν βγαίνει!»

Και τότε τι κάνουμε; Δεν θα γίνει ο δρόμος;

«Έχουμε βρει τη λύση. Γίνεται επεξεργασία ενός σχεδίου να χρηματοδοτηθεί από την υπόλοιπη Ελλάδα το έργο του ΒΟΑΚ. Όπως έγινε σε άλλα έργα. Όπως χρηματοδοτήθηκε η Ιονία Οδός, η Ολυμπία Οδός.»

Ναι είναι αλήθεια ότι το συνολικό κόστος κατασκευής της Ολυμπίας Οδού- από την Ελευσίνα σε Κόρινθο- Πάτρα- ανήλθε σε 1,487 εκατομμύρια ευρώ και χρηματοδοτείται από ένα συνδυασμό ιδιωτικών κεφαλαίων (τραπεζικά δάνεια και ίδια κεφάλαια), ευρωπαϊκών κονδυλίων, τη συμβολή των χρηστών και το Ελληνικό Δημόσιο. Και αυτή η συμβολή των χρηστών ήταν διόδια που πληρωνόταν στην Αττική!

Το μυστικό

Ποιο είναι λοιπόν το…μεγάλο μυστικό για την χρηματοδότηση του ΒΟΑΚ; Που δεν είναι και τόσο μυστικό γιατί το ξεμασκάρωσε στις 9 Σεπτεμβρίου στη ΔΕΘ ο πρωθυπουργός Κ.Μητσοτάκης:

«Το σχέδιο της προηγούμενης κυβέρνησης ήταν ατελές και πολύ πρόχειρο», είπε ο κ. Μητσοτάκης και προσέθεσε: «Θα μελετήσουμε δυνατότητες χρηματοδότησης αυτού του αυτοκινητοδρόμου και ενδεχομένως να αξιοποιήσουμε έσοδα από επεκτάσεις άλλων συμβάσεων παραχώρησης για να χρηματοδοτήσουμε το συγκεκριμένο έργο το οποίο είναι ένα έργο πνοής για την Κρήτη» είπε επί λέξη.

Για να…μεταφράσουμε λοιπόν αυτό που είπε ο πρωθυπουργός σημαίνει ότι ο ΒΟΑΚ θα χρηματοδοτηθεί επιπλέον από τα διόδια άλλων περιοχών. Όπως η Αττική Οδός που σύντομα θα έχει επαναδιαπραγμάτευση της σύμβασης. Εκεί πληρώνουν…300.000 αυτοκίνητα που διέρχονται, τα λεφτά είναι πολλά και πχ το δυτικό της κομμάτι μπορεί να συνεισφέρει ένα ποσό της τάξης των 100 εκατομμυρίων ευρώ το χρόνο για τον ΒΟΑΚ.


«Είναι ένα σχέδιο που επεξεργαζόμαστε και σύντομα θα έχουμε απαντήσεις» λένε από το υπουργείο, αλλά αναγνωρίζουν πως «εάν θέλουμε να είμαστε ρεαλιστές δεν υπάρχει άλλη λύση» λένε οι ίδιες πηγές.