ΚΡΗΤΗ

Το φιλόδοξο πλάνο της ηλεκτρικής διασύνδεσης δύο ηπείρων μέσω Κρήτης

Τα σχέδια των ηλεκτρικών διασυνδέσεων είναι φύσει φιλόδοξα αφενός λόγω των τεχνικών δυσκολιών που εμπεριέχονται στο κατασκευαστικό τους σκέλος και αφετέρου λόγω των υψηλών ανταποδοτικών τους οφελών.

Ένα τέτοιο έργο είναι και το ενεργειακό mega project LEG1 που προβλέπει την ηλεκτρική διασύνδεση των ακτών της Βόρειας Αφρικής με την Κρήτη στη Νότια Ελλάδα και προωθείται από την εταιρεία GreenPower2020, με έδρα τις Βρυξέλλες.

Η εν λόγω διασύνδεση θα αποτελέσει δυνητικά άλλη μία «πύλη εισόδου» στρατηγικής σημασίας προς την ηπειρωτική και βόρεια Ευρώπη, μέσω της Ελλάδας, ενισχύοντας έτσι τον ρόλο της χώρας σε ένα ενεργειακό “hub” της Νοτιοανατολικής Μεσογείου.

Το έργο βρίσκεται ακόμα σε αρκετά πρώιμο στάδιο. Ωστόσο, σύμφωνα με την εταιρεία, ο LEG1 έχει σημειώσει βήματα ωρίμανσης από το καλοκαίρι του 2018, όταν το ENTSO-E (Ευρωπαϊκό Δίκτυο Διαχειριστών Συστημάτων Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας), δημοσίευσε την τελευταία Ανάλυση Κόστους-Οφέλους στην οποία αναφέρεται ότι η προσδοκώμενη οικονομική ωφέλεια από το σχεδιαζόμενο έργο θα αγγίξει τα 480 εκατ. ευρώ σε ετήσια βάση για την Ευρωπαϊκή Ένωση.

Παράλληλα, τον περασμένο Ιούλιο, η διοίκηση της GreenPower2020 και ο Διαχειριστής Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας της Λιβύης υπέγραψαν μνημόνιο συνεργασίας για την υλοποίηση του έργου, ενώ αντίστοιχα έχουν συναφθεί οι πρώτες συμφωνίες με τους Διαχειριστές της Ελλάδας και της Βουλγαρίας.

Στις αρχές του 2019 αναμένεται να πραγματοποιηθεί μια τριμερής συνάντηση μεταξύ του Ελληνικού, του Λίβυου Διαχειριστή και της GreenPower2020, με αντικείμενο την πρόοδο της διασύνδεσης LEG1.

Η εταιρεία έχει αιτηθεί την υπαγωγή του LEG1 στα Έργα Κοινού Ενδιαφέροντος (PCI) της ΕΕ, ως ισχυρού παράγοντα κοινωνικο-οικονομικής ενίσχυσης της Ευρώπης αλλά και της ευρύτερης περιοχής. Ο χαρακτηρισμός του έργου ως PCI αναμένεται να διευκολύνει το έργο σε επίπεδο χρηματοδότησης, με την ένταξή του στο μηχανισμό CEF (Connecting Europe Facility – Συνδέοντας την Ευρώπη).

Όπως είχε γίνει γνωστό νωρίτερα, το έργο διαθέτει επίσης ολοκληρωμένες μελέτες για την σύνδεση της Ελλάδας με τη Λιβύη (Tobruk) και την Αίγυπτο (Salloum), με υποβρύχιο καλώδιο συνολικής ισχύος 2.000 MW (με δυνατότητα ενίσχυσης στα 7.000 MW), με την εταιρεία να έχει μάλιστα καθορίσει τη συντομότερη και οικονομικότερη όδευσή του (347 χλμ. περίπου με εκτιμώμενο κόστος 1,5 δισ. ευρώ).

Η εν λόγω ηλεκτρική διασύνδεση είναι απόλυτα εναρμονισμένη με τις πολιτικές της Ευρωπαϊκής Ένωσης εφόσον ενισχύει την ενεργειακή ασφάλεια της ηπείρου και διευρύνει την υπάρχουσα αγορά, ενσωματώνοντας νέα συστήματα με αυξημένες εξαγωγικές δυνατότητες από ΑΠΕ αλλά και ανάγκες εισαγωγής, το οποίο διαφαίνεται αμοιβαία επωφελές.

 

Φίλιππος Παναγόπουλος-ypodomes.com