ΚΡΗΤΗ

«Φεύγουν» οι μονάδες της ΔΕΗ, «έρχεται» το μεγάλο καλώδιο

Στα τέλη του 2019 θα αρχίσει να μπαίνει “λουκέτο” στις μονάδες της ΔΕΗ. Στον ΑΔΜΗΕ το μεγάλο καλώδιο της Κρήτης.

Ο κύβος ερρίφθη! Απευθείας στον ΑΔΜΗΕ θα ανατεθεί από τη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας το κομβικό έργο κατασκευής της μεγάλης ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτης-Αττικής.

Η εξέλιξη που, σύμφωνα με πληροφορίες, έχει αποφασιστεί αλλά θα ανακοινωθεί επισήμως εντός ημερών δεν προξενεί έκπληξη, αφού αυτό ήταν και το πλέον πιθανό εκ των τριών σεναρίων που εξετάζει το τελευταίο διάστημα η ΡΑΕ, μετά το οριστικό “ναυάγιο” στις διαπραγματεύσεις μεταξύ ΑΔΜΗΕ και κοινοπραξίας EuroAsia Interconnector για την ένταξη του μεγάλου καλωδίου της Κρήτης στο διακρατικό έργο της ηλεκτρικής διασύνδεσης Ισραήλ-Κύπρου-Ελλάδας.

Η απευθείας ανάθεση του μεγάλου καλωδίου της Κρήτης στον ΑΔΜΗΕ προκρίθηκε από τη ΡΑΕ ως η πλέον ενδεδειγμένη κίνηση λόγω της μεγάλης πίεσης του χρόνου, δεδομένου ότι από τα τέλη του 2019 θα αρχίσει να μπαίνει “λουκέτο” στις σημερινές συμβατικές μονάδες της ΔΕΗ στην Κρήτη, με αποτέλεσμα το νησί να απειλείται με έλλειμμα ηλεκτρικής ενέργειας.

Παράλληλα με την απευθείας ανάθεση στον ΑΔΜΗΕ, η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας έχει αποφασίσει ως φόρμουλα εκτέλεσης του έργου τη ΣΔΙΤ. Κίνηση διόλου τυχαία, αφού ανοίγει τον δρόμο για την εμπλοκή ιδιωτών στο κομβικό ενεργειακό αυτό έργο για την Κρήτη και συνολικά τη χώρα. Έτσι η ΡΑΕ επιχειρεί να αποφύγει τυχόν περιπέτειες στην υλοποίηση του λόγω του ασύμβατου, είναι η αλήθεια, με την ευρωπαϊκή νομοθεσία και λογική της απευθείας ανάθεσης του έργου άνευ διαγωνισμού.

Όπως έχουμε γράψει, οι πολύμηνες διαβουλεύσεις μεταξύ ΑΔΜΗΕ και κοινοπραξίας EuroAsia Interconnector για την ενοποίηση του έργου διασύνδεσης του νησιού με την Αττική με το διακρατικό έργο ηλεκτρικής διασύνδεσης Ισραήλ-Κύπρου-Κρήτης-Αττικής έπεσαν οριστικά στο κενό…
Το τελεσίγραφο, που είχε δοθεί από τη ΡΑΕ στις δύο πλευρές για να τα βρουν μεταξύ τους, έληξε στις 12 Ιουλίου, χωρίς να βγει “λευκός καπνός”! Ίσα-ίσα δηλαδή, η ύστατη προσπάθεια με τη νέα πολύωρη συνάντηση μεταξύ ΑΔΜΗΕ, EuroAsia, ΡΑΕ και εκπροσώπων της Κομισιόν κατέληξε σε “ναυάγιο”, όπως είχε συμβεί και με τις αντίστοιχες προηγούμενες συναντήσεις μέσα στον Ιούνιο.
Μετά την οριστικοποίηση του “ναυαγίου” των διαβουλεύσεων, η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας κλήθηκε να πάρει κρίσιμες αποφάσεις για την ενεργειακή τύχη της Κρήτης.
Οι επιλογές που βρέθηκαν στο τραπέζι από πλευράς ΡΑΕ ήταν τρεις: Είτε η ΡΑΕ θα αναθέσει την υλοποίηση του έργου στον ΑΔΜΗΕ, όπως είναι και το πλέον πιθανό σενάριο λόγω και του επείγοντος χαρακτήρα του, είτε θα το αναθέσει σε άλλη εταιρεία, είτε θα προκηρύξει διεθνή διαγωνισμό, που θα ήταν μεν πολύ λογικό, αλλά θα “τραβούσε” πολύ από πλευράς χρόνου.

Αυτά ήταν τα τρία σενάρια που εξετάζει η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας, και η οποία σε κάθε περίπτωση θα πρέπει να πάρει τις αποφάσεις πολύ άμεσα, διότι καραδοκεί, όπως είχε γράψει η εφημερίδα “Νέα Κρήτη”, ο κίνδυνος έλλειψης ηλεκτρικού ρεύματος, δηλαδή μπλακ-άουτ στην Κρήτη από το 2020 και μετά… Όταν δηλαδή, και βάσει ευρωπαϊκής νομοθεσίας, θα πρέπει να αρχίζουν να κλείνουν ή να τίθενται σε καθεστώς υπολειτουργίας οι σημερινές συμβατικές μονάδες παραγωγής ρεύματος της ΔΕΗ. Για να είμαστε μάλιστα ακριβείς, στα τέλη του 2019 λήγει η εξαίρεση της λειτουργίας των σημερινών ρυπογόνων εργοστασίων της ΔΕΗ στην Κρήτη, που θα πρέπει να βρει τρόπους να ενισχύσει την παραγόμενη ισχύ ηλεκτρικού ρεύματος, για να είναι σε θέση να καλύπτει τις ανάγκες της!

Λόγω ακριβώς της πίεσης του χρόνου, στη ΡΑΕ φαίνεται ότι κατέληξαν στο πιο λογικό και γρήγορο από πλευράς διαδικασιών και χρόνων σενάριο, δηλαδή στην απευθείας ανάθεση της μεγάλης ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτης-Αττικής στον ΑΔΜΗΕ.

Όπως αναφέρει χαρακτηριστικά το euro2day.gr, η ΡΑΕ φέρεται να έχει καταλήξει σε αυτή την απόφαση και στις αρμόδιες υπηρεσίες της είναι σε εξέλιξη οι σχετικές διαδικασίες για την έκδοσή της. Πληροφορίες θέλουν επίσης γι’ αυτήν την απόφαση να είναι ενήμερη και η Κομισιόν, η οποία έχει και την πλήρη εικόνα μετά και το “ναυάγιο” των διαπραγματεύσεων ανάμεσα στον ΑΔΜΗΕ και τη EuroAsia Interconnector για το επενδυτικό σχέδιο. Αν και, όπως αναφέρουν πηγές, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα επιθυμούσε την απόπειρα οι δύο φορείς να βρουν ενδιάμεση λύση, εντούτοις η ΡΑΕ τηρεί επιφυλάξεις λόγω του ότι οι σχετικές διαδικασίες θα κρατήσουν πολύ χρόνο. Πέραν αυτού, η Αρχή στοιχειοθετεί την ανάγκη λήψης της απόφασης στο πρόβλημα ασφάλειας εφοδιασμού που θα αντιμετωπίσει η Κρήτη από το 2020.

Διασύνδεση Ισραήλ-Κύπρου-Κρήτης

Υπενθυμίζεται ότι η Κομισιόν έχει χαρακτηρίσει ως έργο κοινού ενδιαφέροντος τη διασύνδεση Ισραήλ-Κύπρου-Κρήτης-Αττικής. Το συγκεκριμένο πρότζεκτ προωθεί η EuroAsia Interconnector, ενώ το ελληνικό τμήμα της το είχε στον προγραμματισμό του ο ΑΔΜΗΕ.
Οι Ρυθμιστικές Αρχές Ενέργειας της Ελλάδας και της Κύπρου είχαν υπογράψει και σχετικό μνημόνιο, προκειμένου να αντιμετωπιστεί η μεγάλη διασύνδεση ως ενιαίο έργο. Ωστόσο, ΑΔΜΗΕ και EuroAsia δεν τα βρήκαν στο θέμα του ελέγχου της εταιρείας ειδικού σκοπού που θα συστηνόταν για να “τρέξει” το επενδυτικό σχέδιο.
Σύμφωνα με πληροφορίες, η ΡΑΕ, προκειμένου να ξεπεράσει τον σκόπελο της απευθείας ανάθεσης χωρίς διαγωνιστικές διαδικασίες, δεν αποκλείεται να θέσει όρους στον Διαχειριστή. Παράγοντες εκτιμούν ότι θα ζητήσει τη σύσταση εταιρείας ειδικού σκοπού με πλειοψηφικό πακέτο στον ΑΔΜΗΕ και το υπόλοιπο μερίδιο κατόπιν διαγωνισμού να παραχωρηθεί σε ιδιώτες.

.neakriti.