ΓΥΝΑΙΚΑ

Φτιάχνουμε μια πάνινη κούκλα;

Η αγάπη μου για τις κούκλες βαστάει από τα παιδικά μου χρόνια. Διαβάζοντας τί δραστηριότητες μπορώ να παρακολουθήσω στο δήμο μας, βρήκα κάτι που μου ταιριάζει. Έτσι ξεκίνησα τα μαθήματα πάνινης κούκλας με δασκάλα την κα Νίνα Καρακώστα στο σύλλογο γυναικών της περιοχής μου. Είναι μια γλυκιά γυναίκα, με άποψη, που μας μαθαίνει ραπτική, πατρόν  και περνάμε όμορφα. Σκέφτηκα από ένα σημείο και μετά να φωτογραφίζω τα διάφορα στάδια, ώστε μην τα ξεχάσω κιόλας. Μπορεί και κάποιος να ενδιαφερθεί και να δει την εξέλιξη. Χρειαζόμαστε βελόνα, κλωστή άσπρη, ύφασμα άσπρο που να μην γλυστράει, ένα κουβάρι μαλλί για τα μαλλιά, υαλοβάμβακα για γέμισμα, διάφορα υφάσματα και αρκετό κέφι για την κατασκευή!

1ο μάθημα (2-2,5 ώρες)

Δημιουργώ το πατρόν της κούκλας πάνω σε ένα χαρτόνι.
Βάζω το χαρτόνι πάνω σε άσπρο ύφασμα διπλό ή σε μαξιλαροθήκη!! και το περνώ γύρω γύρω με το μολύβι. Προσοχή ανάμεσα στα πόδια να υπάρχει μεγάλη καμπύλη. Μετά το κόβω αφήνοντας ένα περιθώριο μισού εκατοστού για να το ράψω. Στο μάθημα το ράψιμο γίνεται με ραφή χεριού, στο σπίτι χρησιμοποιώ τη ραπτομηχανή μου. Δεν τα πολυκαταφέρνω να κρατώ την βελόνα, μα τα πάντα είναι συνήθεια και μπορώ να πω ότι δεν μου είναι πια τόσο δύσκολο. Προσοχή αφήνω ένα άνοιγμα 2 εκατοστά κάτω από τη μασχάλη και γυρίζω το ύφασμα απ την άλλη μεριά. Έτσι είναι έτοιμη η κούκλα να γεμιστεί. Αν έχω ένα παλιό μαξιλάρι, μπορεί να χρησιμοποιήσω τον υαλοβάμβακα για γέμισμα της κούκλας. Τελειώνοντας ράβω προσεκτικά την τρύπα κάτω από την μασχάλη.

2ο μάθημα

 
Ώρα για τα μαλλιά, εδώ θα χρειαστούμε ένα κουβάρι μαλλί. Τελικά βρήκα ένα κίτρινο που το είχα από την προηγούμενη κατασκευή πήλινης κούκλας. Εχω και ένα χαρτόνι από το χαρτί τουαλέτας που το πατώ για να το διπλώσω. Περνώ από πάνω τη κίτρινη κλωστή σε δυο δόσεις να έχει η κούκλα πλούσιο μαλλί. Μετά παίρνω την κλωστή και τη βελόνα και ράβω από τη μια μεριά για να  στερεώσω τα μαλλιά. Κόβω την άλλη πλευρά και το χαρτόνι που ήταν διπλωμένο και τα μαλλιά της κούκλας είναι έτοιμα. Θέλουν μόνο ράψιμο πάνω στο κεφάλι της.
Έχω μια έτοιμη κούκλα και τώρα πρέπει να την ντύσω. Κατ αρχή θα αποκτήσει βρακάκι πράγμα όχι και τόσο εύκολο. Η μικρό θα βγει ή μεγάλο. Η Ιωάννα χρησιμοποίησε ένα κομμάτι από παλιό δαντελένιο σουτιέν και βγήκε πολύ όμορφο. Μετά ακολουθεί η φουστίτσα, ένα ορθογώνιο είναι που αφήνω ένα εκατοστό στη μια μεριά για να βάλω το λάστιχο και φτιάχνω ένα στρίφωμα από την άλλη. Κάτι βγήκε.
Ακολούθησε η φούστα που ολοκληρώθηκε στο σπίτι, βάζοντας ένα λαστιχάκι για να την κρατήσει στη μέση της.

Στο σπίτι
Σκέφτηκα να βάψω την κούκλα μου με ακρυλικά χρώματα, μιας και μ αρέσει η ζωγραφική, γιατί να μην την κάνω πιο πειστική; Θέλω να δω την αντίδραση της Νίνας, όταν την εμφανίσω στο μάθημα. Ελπίζω να εκπλαγεί ευχάριστα. Δεν ξέρω πόσο παραδοσιακό είναι αυτό που έκανα…

4ο μάθημα
Η κυρία Νίνα είπε καλά σχόλια για το χρωματισμό των σωμάτων που έκανα. Έτσι χαρούμενη συνέχισα να φτιάχνω την μπλούζα της κοπέλας (δεξί κουκλάκι). Ψάχνοντας ανάμεσα σε υφάσματα που μας έφερε η δασκάλα μας, βρήκα και κάτι όμορφα κομμάτια που τα χρησιμοποίησα για την μπλούζα. Στην αρχή έφτιαξα ένα πατρόν για μπλούζα αλλά δεν έμπαιναν τα χέρια της κούκλας. Κρίμα είχα καταναλώσει αρκετή ώρα. Ξαναπροσπάθησα με άλλο κομμάτι ύφασμα και αυτή τη φορά κάνοντας και πρόβα!! τα κατάφερα!!

Στο τέλος του μαθήματος έδειξα το αποτέλεσμα και αποφασίσαμε πως καλό θα ήταν αν αποκτούσε μια ζώνη για να φαίνεται πολύ η κακογαζιά :).

5ο μάθημα
Ολοκλήρωσα την μπλούζα, την ζωνη και έφτιαξα και παπουτσάκια. Της έχουν πέσει λίγο μεγάλα -συνέχεια της βγαίνουν- αλλά με μια ραφή θα της έρθουν όπως πρέπει.
Σκέφτομαι να της βάλω και ένα καπελίνο, δυστυχώς το μαλλί της δεν είναι πλούσιο και το καπέλο θα βοηθήσει να φαίνεται πιο όμορφη. Η Ειρήνη λέει να της βάλω και λίγο χαμόγελο γιατί είναι πολύ σοβαρή, θα δω αν θα τα καταφέρω να πειράξω το στόμα της.

6ο μάθημα

όλη τη βδομάδα δεν βρήκα δυστυχώς ώρα να συνεχίσω το ντύσιμο των κουκλών μου, ίσως γιατί με ταλαιπωρούσε μια ίωση. Σήμερα λοιπόν συνέχισα την κούκλα μου που την βαπτίσαμε κιόλας  Κοκό Σανέλ λόγω της ενδυμασίας της. Έραψα τους φιόγκους στα παπούτσια της -δεν τράβηξα φωτο- και συνέχισα με το καπέλο της.

Η Μιμή είπε ότι δεν της άρεσαν τα ξανθά μαλλιά της κούκλας της, έτσι τα αντικατέστησε με ένα πράσινολαδί χρώμα που ήταν πιο όμορφο. Αυτά που βγήκαν από τη μια κούκλα προστέθησαν στη Κοκό και έτσι οι δυο τρίχες έγιναν πολλές. Το καπελάκι της ταίριασε καλά στα πλούσια πια μαλλιά της. Αποφασίσαμε να τις βάλουμε όλες μαζί παρέα και να τραβήξουμε και μια αναμνηστική φωτογραφία. Το αποτέλεσμα εκπληκτικό και για μας που φτιάχνουμε χωριστά την καθεμιά τους.    Όταν επίστρεψα στο σπίτι είχα πράγματι μια διάθεση να συνεχίσω τη ραπτική .
Ένα διαμαντάκι από τα παππούτσια της κόρης μου, στόλισε και τη ζώνη της. Ήδη είχα κόψει ένα επίσημο παντελόνι για το νεαρό της Κοκό,  που το συνέχισα. Έραψα και το πουκάμισο που ταιριάζει με το παντελόνι. Έτσι απέκτησε παρέα.

τώρα λείπει το παπιγιόν και το σακάκι. Ελπίζω να ασχοληθώ τις επόμενες μέρες. Έχω χαρεί πολύ με το αποτέλεσμα.

Μάθημα 7ο

Μετά το μάθημα είχα τόση όρεξη για συνέχιση, ώστε το βράδυ βράδυ είχα ετοιμάσει την Κοκό. Την βλέπετε στην πάνω φωτογραφία με τα πλούσια ξανθά μαλλιά της. Ο νεαρός απέκτησε ένα όμορφο παντελόνι και στη συνέχεια -μια άλλη ημέρα- ένα φράκο. Στο τέλος έφτιαξα και το παπιγιόν και είναι έτοιμος να τη συνοδέψει στο χορό!!!

απέκτησε και παπούτσια, ένα σακκουλάκι με ύφασμα γύρω από τα πόδια του και στη συνέχεια κόλλησα πάτους (από τις παντόφλες του Αντρέα) για να στηρίζεται. Ακολούθησε και ένα κομμωτήριο γιατί είχε πολύ μακρύ μαλλί.

8ο μάθημα
Θα είναι το τελευταίο μάθημα που θα κάνουμε πάνω στην παραδοσιακή πάνινη κούκλα. Από τη νέα χρονιά θα ασχοληθούμε και με κούκλα με τη χρήση του παπιέ μασέ.

Σκέψεις
Η επόμενη κούκλα που σκέφτομαι να κατασκευάσω, θα είναι μια χορεύτρια που έχει ήδη σχεδιαστεί σε μια μαξιλαροθήκη. Θέλουν μελέτη όμως τα πόδια της γιατί θα πρέπει να φτιαχτούν μακριά.

Για τις παραπάνω κούκλες, δεν αγοράστηκε κάτι από υλικά. Η πάνινη κούκλα φτιαχνόταν με υλικά που περίσσευαν από τα ρούχα της νοικοκυράς. Η ιδέα είναι να κρατάμε χρήσιμα πανάκια πχ από τζιν, βαμβακερά  μπλουζάκια και ότι μας κάνει εντύπωση γιατί μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε κάποια κατασκευή μας. Δύσκολο πάντως για τις μέρες μας, που πετάμε πολλά ρούχα.
Τα υφάσματα που χρησιμοποίησα είναι  απ ότι είχα στο σπίτι από πανάκια καθώς και από μια τσάντα με διάφορα κομμάτια ύφασμα που μας έφερε η δασκάλα. Εκεί βρήκα και τα σατέν και βγήκε η ιδέα για το φόρεμα της Κοκό. Ο νεαρός ήταν στην αρχή να γίνει “ταρζάν” αλλά στην πορεία είπα να ταιριάξουν σαν ζευγάρι και ντύθηκε και ο ίδιος τόσο κομψά όσο και η ντάμα του.