ΕΛΛΑΔΑ

900.000 εξώδικα από τη ΔΕΗ για οφειλές 1 δισ.

Στο διά ταύτα πάντως, οι οφειλές από τους 890 χιλ. τελικούς πελάτες (καταναλωτές οι οποίοι αποχώρησαν από τη ΔΕΗ), διαμορφώνονται στο 1,05 δισ. ευρώ, με το συνολικό ληξιπρόθεσμο χρέος απέναντι στη ΔΕΗ να ανέρχεται στα 2,7 δισ. ευρώ

Με ύστατη προσπάθεια μοιάζει η κίνηση που αναμένεται να εφαρμόσει η ΔΕΗ το αμέσως επόμενο διάστημα και από την οποία περίπου 900 χιλ. πρώην πελάτες της θα λάβουν εξώδικα για οφειλές ύψους 1 δισ. ευρώ, προκειμένου να σώσει ό,τι… σώζεται.

 

Μάλιστα, το σχέδιο θα τεθεί σε εφαρμογή σύμφωνα με τον πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο Εμμανουήλ Παναγιωτάκη μέχρι τις 15 Ιουλίου, όπου θα έχουν πραγματοποιηθεί και οι προσλήψεις των 40 νέων υπαλλήλων (οικονομολόγοι και λογιστές) – με χαρτοφυλάκιό τους να μαζέψουν ανά την Ελλάδα τα χρέη των κακοπληρωτών. Πρόκειται συγκεκριμένα για τρεις διαφορετικούς εργολάβους, που θα μοιραστούν ανά νομό και έπειτα τη σκυτάλη θα πάρουν δικηγορικά γραφεία για να προχωρήσουν με τη σειρά τους στις μαζικές αποστολές. Παράλληλα, εντός των επόμενων ημερών αναμένεται να ξεκαθαρίσει αφενός το τοπίο για την επιστροφή των σχεδόν 250 εκατ. ευρώ από τις ΥΚΩ του 2011 και αφετέρου η έγκριση από την Κομισιόν του Μόνιμου Μηχανισμού Αποζημίωσης Επάρκειας Ισχύος (των παλιών ΑΔΙ), μέσω των οποίων θα επιδοτούνται κάθε χρόνο οι λιγνιτικές μονάδες.

Οπως έκανε γνωστό χθες ο κ. Παναγιωτάκης στο πλαίσιο της υπογραφής της δανειακής σύμβασης ύψους 160 εκατ. ευρώ που εξασφάλισε από την Τράπεζα Εμπορίου και Ανάπτυξης Ευξείνου Πόντου για την ανάπτυξη υποδομών δικτύου Διανομής Ηλεκτρικής Ενέργειας Μέσης Τάσης (ΜΤ) και Χαμηλής Τάσης (ΧΤ), συμπεριλαμβανομένων και Υποσταθμών Διανομής ΜΤ/ΧΤ, το συγκεκριμένο σχέδιο θα είχε εφαρμοστεί νωρίτερα αν δεν υπήρχαν «αδυναμίες στις υπηρεσίες της Επιχείρησης».

Στο διά ταύτα πάντως, οι οφειλές από τους 890 χιλ. τελικούς πελάτες (καταναλωτές οι οποίοι αποχώρησαν από τη ΔΕΗ), διαμορφώνονται στο 1,05 δισ. ευρώ, με το συνολικό ληξιπρόθεσμο χρέος απέναντι στη ΔΕΗ να ανέρχεται στα 2,7 δισ. ευρώ. Ειδικότερα, οι οφειλέτες της ΔΕΗ έχουν «χωριστεί» σε τέσσερις κατηγορίες, με την πρώτη να αφορά όσους διέκοψαν για διάφορους λόγους την ηλεκτροδότησή τους, η δεύτερη περιλαμβάνει καταναλωτές που έκαναν «μεταγραφή» σε άλλο πάροχο, η τρίτη εταιρίες που άλλαξαν ΑΦΜ αλλά συνεχίζουν κανονικά τη δραστηριότητά τους και η τέταρτη αφορά πελάτες που αποκλείστηκαν από τη ΔΕΗ. Η τελευταία κατηγορία είναι η λεγόμενη καθολική υπηρεσία, στην οποία μετέπεσαν όσοι πήραν «κόκκινη» κάρτα λόγω μη πληρωμής των χρεών τους, ωστόσο στο μεταξύ διάστημα δεν βρήκαν άλλον προμηθευτή και έτσι παρέμειναν στην Επιχείρηση. Υπολογίζονται σε περίπου 200 χιλ. καταναλωτές. Οπως εξήγησε, η ΡΑΕ κάθε χρόνο κάνει έναν διαγωνισμό για το ποιος ενδιαφέρεται να γίνει ο πάροχος για τους καθολικούς πελάτες. «Καθώς κανένας προμηθευτής ποτέ δεν ενδιαφέρεται, τους φορτώνεται η ΔΕΗ», ανέφερε. Επεσήμανε ωστόσο ότι αυτό έχει και ένα πλεονέκτημα για τη ΔΕΗ. «Αφού θεωρούνται καθολικοί πελάτες, άρα δεν είναι πελάτες της ΔΕΗ, οπότε μειώνεται το μερίδιό μας στην αγορά», σημείωσε.

Για την τρίτη κατηγορία, ο κ. Παναγιωτάκης σημείωσε πως έχουν «κάνει προσπάθειες από το 2016 με παρεμβάσεις στη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΕ) αλλά δεν έχουμε πετύχει η οφειλή τους να μεταφέρεται και στο νέο ΑΦΜ. Προς το παρόν η ΡΑΕ αρνείται το αίτημά μας λόγω της Αρχής της Αναξαρτησίας των Συμβάσεων».

Αναλύοντας τα διαθέσιμα στοιχεία, πρώτοι στο μικροσκόπιο θα μπουν οι καταναλωτές που έχουν οφειλές πάνω από 3 χιλ. ευρώ, δηλαδή περίπου 70.000 τελικοί πελάτες – πράγμα που σημαίνει περισσότερα από 700 χιλ. ευρώ.

Σύμφωνα με τον κ. Παναγιωτάκη, απώτερος σκοπός είναι αφενός εκκαθάριση του πελατολογίου και αφετέρου να βελτιωθεί το τίμημα τιτλοποίησης, με την οποία υπολογίζεται ότι θα επιτευχθεί η είσπραξη 400 – 500 εκατ. ευρώ μέχρι τα τέλη Αυγούστου. Σε δεύτερο χρόνο, για όσες οφειλές δεν εισπραχθούν η ΔΕΗ θα ζητήσει από την εφορία να προχωρήσει σε διαγραφή και σε επιστροφή ή συμψηφισμό του φόρου εισοδήματος που έχει ήδη καταβάλει για τα ποσά αυτά και ο οποίος φτάνει το 29%.

Μεταξύ άλλων, ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος επέρριψε ευθύνες και στη διοίκηση του ΔΕΔΔΗΕ, που δεν ενεργοποιεί το διακόπτη αποκοπής ρεύματος. Μάλιστα, παρά το γεγονός ότι στέλνει ετησίως περίπου 300 χιλ. εντολές αποκοπές, μόλις το 20 – 25% βρίσκει ανταπόκριση.

Διακοπές ρεύματος

Προβληματισμό και όχι μόνο έχει προκαλέσει η συχνότητα των διακοπών ρεύματος που πραγματοποιούνται τόσο στην Αττική όσο και στην υπόλοιπη χώρα, με τα σενάρια να πυροδοτούν ένα ακόμη… δύσκολο καλοκαίρι! Σύμφωνα με τα όσα αναφέρουν στον Ελεύθερο Τύπο εργαζόμενοι, τα ζητήματα που καλούνται να διαχειριστούν τα συνεργεία του ΔΕΔΔΗΕ είναι ποικίλα, με το σημαντικότερο να αφορά την υποστελέχωση προσωπικού.

Ο ΔΕΔΔΗΕ έχει μέσα σε ενάμιση χρόνο χάσει συνολικά περίπου 600 εργαζόμενους, ενώ στο ίδιο διάστημα έχουν κλείσει ή θα κλείσουν υποσταθμοί (πάγωσαν λόγω εκλογών) – με αποτέλεσμα οι διακοπές να διαρκούν περισσότερη ώρα. Το γεγονός, δε, πως αναπόφευκτα οι αποστάσεις μεγαλώνουν (καλούνται να εξυπηρετήσουν πιο μακρινές περιοχές τα διαθέσιμα συνεργεία), δείχνει το μέγεθος του προβλήματος. Παράλληλα, η Περιφέρεια Αττικής έχει δώσει εντολή στο Διαχειριστή για περιπτώσεις καλωδίων που «χαλάνε» και βρίσκονται σε δασικές εκτάσεις, η διόρθωση να γίνεται επί τόπου και όχι από τα κεντρικά – όπως συχνά συνέβαινε πριν τη φονική πυρκαγιά στο Μάτι. Κάτι τέτοιο έγινε και χθες στον Νέο Βουτζά, που αντί να «αποκατασταθεί» άμεσα η ζημιά, τα συνεργεία κατέφθασαν στην περιοχή για να διπλοτσεκάρουν ότι δεν υπάρχει κίνδυνος.

Χωρίς ρεύμα όμως έμειναν και άλλες περιοχές. Από χθες το πρωί, βλάβες σε γραμμές μέσης τάσης καταγράφηκαν σε Σπάτα-Λούτσα και η γραμμή Νέα Μάκρη-Βουτζάς, που επηρέασαν την Ανατολική Αττική. Αντίστοιχα, στο Χαϊδάρι, το Περιστέρι και το Αιγάλεω λόγω ζημιάς σε μετασχηματιστή (Αιγάλεω) αλλά και σε βόρεια προάστια.

Οπως τονίζουν οι ίδιες πηγές στον «Ε.Τ.» το ζήτημα δεν είναι τόσο οι διακοπές ρεύματος και οι κακές υποδομές των δικτύων αλλά το γεγονός ότι τα συχνά blackout ξεκίνησαν πολύ νωρίς – με αποτέλεσμα να υπάρχουν φόβοι για επιδείνωση της κατάστασης.

Αξίζει να σημειωθεί ότι παρόμοιο σκηνικό διαδραματίστηκε και την Κυριακή λόγω των βλαβών που προκλήθηκαν στο δίκτυο καλωδίωσης από τις υψηλές θερμοκρασίες.

Ανάσα ρευστότητας 160 εκατ.

Ενεση ρευστότητας ύψους 160 εκατ. ευρώ με το Δημόσιο ως εγγυητή, εξασφάλισε η ΔΕΗ από την Τράπεζα Εμπορίου και Ανάπτυξης Ευξείνου Πόντου («Παρευξείνια Τράπεζα» – Black Sea).

Σκοπός του υπό δανειοδότηση έργου είναι η ανάπτυξη υποδομών δικτύου Διανομής Ηλεκτρικής Ενέργειας Μέσης Τάσης (ΜΤ) και Χαμηλής Τάσης (ΧΤ), συμπεριλαμβανομένων και Υποσταθμών Διανομής ΜΤ/ΧΤ. Τα συγκεκριμένα έργα εκτελούνται σε όλη την επικράτεια και αφορούν κρίσιμα έργα δικτύου μικρής κλίμακας.

Η ΔΕΗ, σε περίπτωση αδυναμίας πληρωμής, θα πρέπει να ενημερώνει προ διαστήματος 10 εργάσιμων ημερών από την εκάστοτε καταληκτική ημερομηνία πληρωμής το Δημόσιο με επιστολή, αιτούμενη την καταβολή από αυτό των οφειλόμενων ποσών.

Η προμήθεια υπέρ του Δημοσίου καθορίζεται στο 1,5% για την παρεχόμενη εγγύησή του, την οποία η ΔΕΗ θα καταβάλλει στην Τράπεζα της Ελλάδος.
Οπως ανέφερε ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΔΕΗ Εμμανουήλ Παναγιωτάκης, αποτελεί πάγια στρατηγική της ΔΕΗ η ανάπτυξη νέων γραμμών χρηματοδότησης.

Υπενθυμίζεται ότι τις τελευταίες ημέρες εσωτερικό της εταιρίας επικρατεί αναβρασμός, δεδομένου ότι οι ζημιές που καταγράφονται τους πρώτους μήνες του 2019 ξεπερνούν τα 250 εκατ. ευρώ. Μάλιστα, όπως αναφέρουν πηγές, τα αποτελέσματα που θα ανακοινωθούν τις επόμενες ημέρες δεν αποκλείεται να είναι χειρότερα από τα περσινά, των οποίων οι ζημιές έφτασαν τα 900 εκατ. ευρώ.

eleftherostypos.gr