ΚΡΗΤΗΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΑ

Kρήτη: Αυξάνονται τα περιστατικά βίας στα σχολεία – Καθοριστικός ο ρόλος του ΚΕΣΥ

Ένας χώρος μάθησης που θυμίζει στίβο μάχης, κρίσιμες καταστάσεις που απαιτούν λεπτούς χειρισμούς και… στη μέση το Κέντρο Εκπαιδευτικής και Συμβουλευτικής Υποστήριξης Ηρακλείου.

Το ΚΕΣΥ Ηρακλείου είναι ένα από τα μεγαλύτερα ΚΕΣΥ της Ελλάδας αφού ως υπηρεσία απευθύνεται σε περίπου 43.000 μαθητικό πληθυσμό, όταν ο συνολικός μαθητικός πληθυσμός της Κρήτης είναι περίπου 85.000.

Η προϊσταμένη του ΚΕΣΥ Ηρακλείου, κ. Ελένη Μαράκη, μιλά στην «ΠΑΤΡΙΣ» για τα περιστατικά που καλούνται να αντιμετωπίσουν οι άνθρωποι του Κέντρου καθημερινά και την ανάγκη να ενισχυθεί με μεγαλύτερο αριθμό ειδικοτήτων, προκειμένου να μπορέσει να ανταποκριθεί στις αυξημένες ανάγκες και αρμοδιότητες οι οποίες προστέθηκαν από τον Νοέμβριο του 2018 με την αναδιοργάνωση των δομών υποστήριξης της Πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης (ν. 4547/2018).

«Οι απαιτήσεις του μαθητικού πληθυσμού, τόσο σε αξιολόγηση όσο και σε παρέμβαση – υποστήριξη, είναι συνεχώς αυξανόμενες με τεράστιες ανάγκες που απαιτούν άμεση ανταπόκριση σε όλα τα επίπεδα και κατάλληλη διαχείριση στο χώρο του σχολείου.

Σημειώνεται πως το ΚΕΣΥ εξετάζει μαθητές από την προσχολική ηλικία έως και το λύκειο. Τη σχολική χρονιά 2018- 2019, το ΚΕΣΥ αξιολόγησε συνολικά 1.352 παιδιά, πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης», αναφέρει η κ. Μαράκη.

«Από αυτά είχαμε προτάσεις για παράλληλη στήριξη περίπου 570 παιδιά για όλες τις παραπάνω βαθμίδες, αριθμός κατά πολύ μεγαλύτερος σε σύγκριση με προηγούμενα χρόνια. Μέχρι τώρα δεν έχουν καλυφθεί στο σύνολό τους από το Υπουργείο Παιδείας που, όμως, έχει ανταποκριθεί σημαντικά, σε σχέση και με το τι συνέβαινε πριν κάποια χρόνια», εξηγεί.

Στις αρμοδιότητες της υπηρεσίας εντάσσεται, πέραν της αξιολόγησης, και η συμβουλευτική και η υποστήριξη εκπαιδευτικών, γονέων και μαθητών και ταυτόχρονα η οργάνωση δράσεων και ευαισθητοποίησης της κοινωνίας, προκειμένου να ενισχυθεί η ψυχική ανθεκτικότητα παιδιών και ενηλίκων.

Εντάσσεται επίσης το τμήμα του Επαγγελματικού Προσανατολισμού, το οποίο έχει στελεχωθεί με τρεις από τους τέσσερις εκπαιδευτικούς που προβλέπει το θεσμικό πλαίσιο.

Για τον Επαγγελματικό Προσανατολισμό πραγματοποιήθηκαν 166 ατομικές συμβουλευτικές συναντήσεις για μαθητές των τριών τάξεων του Γενικού Λυκείου και 76 για τους μαθητές των ΕΠΑ.Λ. Πραγματοποιήθηκαν επίσης 52 ομαδικές συμβουλευτικές σε γυμνάσια, σε γενικά λύκεια 59, σε ΕΠΑ.Λ 11, και επισκέφτηκαν τη δομή για συμβουλευτική 200 γονείς και 25 εκπαιδευτικοί.

Το ΚΕΣΥ συνεργάζεται και με άλλους φορείς, όπως την εισαγγελία ανηλίκων, το Ιατροπαιδαγωγικό Κέντρο του Βενιζέλειου Νοσοκομείου (ΚΟΙ.ΚΕ.Ψ.Υ.Π.Ε.), την Παιδοψυχιατρική Κλινική του ΠΑΓΝΗ, δομές που επίσης έχουν να αντιμετωπίσουν μεγάλο αριθμό περιστατικών με ελλιπή στελέχωση προσωπικού πολλές φορές.

Οι έφηβοι στο μικροσκόπιο

«Στην εφηβεία παρατηρούμε μια έντονη αναστάτωση και αντιμετωπίζουμε σοβαρά θέματα, τα οποία εκδηλώνονται μέσα στο σχολικό περιβάλλον με ιδιαίτερη ένταση. Χωρίς να αναφερόμαστε σε επίσημα στατιστικά στοιχεία, μπορούμε να πούμε ότι υπάρχει μια σχετική αύξηση ιδιαίτερα στην περίοδο αυτή, με συμπεριφορές αποκλίνουσες, με τα σχολεία να δυσκολεύονται να διαχειριστούν.

Απευθύνονται σε εμάς προκειμένου οι διεπιστημονικές ομάδες να παρέμβουν και να υποστηρίξουν τόσο τους μαθητές όσο και το διδακτικό προσωπικό», τονίζει η κ. Μαράκη.

Το ΚΕΣΥ, επίσης, δέχεται συνεχώς αιτήματα για αντίστοιχες παρεμβάσεις και από Συλλόγους Γονέων και Κηδεμόνων προκειμένου να ενημερωθεί σε θέματα που αφορούν την παιδική και εφηβική ηλικία και να ζητήσει καθοδήγηση για αντιμετώπιση των συμπεριφορών των παιδιών τους.

Η κ. Μαράκη εξηγεί πως το προσωπικό που υπηρετεί στο ΚΕΣΥ καταβάλλει κάθε προσπάθεια να ανταποκριθεί σε όλο αυτό τον όγκο των αιτημάτων αλλά δυστυχώς δεν επαρκεί για να καλύψει τις ανάγκες τόσο της αξιολόγησης όσο και της υποστήριξης με αποτέλεσμα αυτό να γίνεται περιστασιακά και όχι σταθερά όπως απαιτείται.

Η ίδια θα ήθελε να θέσει σε προτεραιότητα προγράμματα παρέμβασης και υποστήριξης των σχολικών μονάδων εξαιτίας των προβλημάτων που καταγράφονται καθημερινά και σίγουρα δεν είναι ικανοποιημένη ως προς την ανταπόκριση σε αυτόν τον άξονα αρμοδιοτήτων και φυσικά για να επιτευχθεί αυτό χρειάζεται άμεση στελέχωση και ενίσχυση από την Πολιτεία σε μέσα και προσωπικό.

Βία και σχολεία

Στην ερώτηση για τα περιστατικά βίας που βλέπουν το φως της δημοσιότητας η κ. Μαράκη εξηγεί: «Η βία είναι ένα κοινωνικό φαινόμενο που μας τρομάζει και μας ντροπιάζει ως κοινωνία αφού δεν έχουμε καταφέρει να μειώσουμε το μέγεθος και την έντασή του. Σίγουρα ο μικρόκοσμος του σχολείου και της μαθητικής κοινότητας δεν μπορεί να μένει ανεπηρέαστος σε όλα αυτά που συμβαίνουν γύρω του. Η ένταση και τα προβλήματα των οικογενειών επηρεάζουν τα παιδιά και σίγουρα δεν ευνοούν την ομαλή τους ανάπτυξη και συμπεριφορά».

«Το ΚΕΣΥ», συνεχίζει η κ. Μαράκη, «σε συνεργασία με τις άλλες δομές θα μπορούσε να παίξει καθοριστικό ρόλο στη μείωση της έντασης και της βελτίωσης των προβλημάτων που ανακύπτουν και να υποστηρίξει παιδιά και γονείς που αδυνατούν να πληρώσουν για συμβουλευτική, αλλά χρειάζεται ακόμη πολλή δουλειά, μέσα και εργαλεία σύγχρονα, στελέχωση με επιπλέον προσωπικό και συνθήκες εργασίας που να ανταποκρίνονται στην ποιότητα του έργου που προσφέρουμε».

patris.g